دسته‌ها
اینستاگرام تلگرام توییتر یوتیوب

آنالیز پیج: آنالیز پیج رقبا در اینستاگرام و یوتیوب

به‌طور متوسط روزانه 80 میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. «80 میلیون!» البته جای تعجبی نیست؛ زیرا اینستاگرام در دو سال گذشته با ماهیت بسیار بصری خود در توانسته است فعالان خود را دو برابر سازد. در میان چنین فعالیت‌های بالایی، ممکن است تلاش برای فهمیدن این‌که کسب‌وکار شما در کجا قرار می‌گیرد، کمی سردرگم‌کننده و اعصاب خردکن باشد؛ اما لازم نیست این‌طور باشد.

هر صفحه و حساب کاربری اینستاگرام باید از جایی شروع شود و پس از شروع می‌تواند به مرور زمان با کمک ابزار آنالیز پیج اینستا، آنالیز صفحه اینستاگرام و افزایش فالوور اینستاگرام را از هر جنبه‌ای بهینه‌سازی کند. البته ابزار آنالیز پیج فقط برای ارسال پست و افزایش فالوور نیست، بلکه با استفاده از ابزار آنالیز پیج اینستاگرام می‌توانید به هدف نهایی‌تان دست یابید؛ اما قبل از رسیدن به هر هدفی، باید تمام معیارهای اینستاگرام را در آنالیز پیج کاملاً درک کنید و مواردی را انتخاب کنید که با اهداف شما مطابقت داشته باشد و سپس استراتژی‌های آنالیز صفحه اینستاگرام را برای رسیدن به این اهداف بهبود ببخشید. اگر قصد دارید به‌صورت اصولی از آنالیز پیج برای افزایش تعامل و ارتقاء صفحه‌تان استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چرا باید به آنالیز صفحه اینستاگرام توجه کنیم؟

آنالیز پیج به ما این امکان را می‌دهد که هم برای کسب‌وکار و هم برای مخاطبان‌مان تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تری بگیریم.  از آنجایی‌که اینستاگرام با بیش از 400 میلیون کاربر فعال، روزانه به رشد خود ادامه می‌دهد، استفاده از آنالیز پیج اینستاگرام فرصت بسیار خوبی برای دستیابی و جذب مخاطبان است.

آنالیز آمار پیج اینستاگرام

بدون تجزیه و تحلیل، ارسال یک پست یا عکس در میان شلوغی عظیم میلیون‌ها پست و عکس دیگر مانند شلیک تیر در تاریکی است؛ اما با استفاده از ابزارهای آنالیز پیج یک مسیر مشخص دارید که می‌توانید براساس آن استراتژی ایجاد کنید.

ابزار آنالیز پیج اینستا

واقعیت این است که ابزار آنالیز پیج اینستا، ابزاری قدرتمند است که می‌تواند به شما در درک بهتر مخاطبان، پیگیری پیشرفت و بهبود استراتژی محتواهای‌تان کمک کند. با آنالیز پیج اینستاگرام خود، می‌توانید بینش و آگاهی دقیقی در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند، چه زمانی بیشترین فعالیت را دارند و با چه نوع محتوایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، به دست آورید.

این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا محتوای خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که نیازهای مخاطبان‌تان را بهتر برآورده سازد و در نتیجه باعث افزایش تعامل شود.

ابزار های آنالیز پیج اینستا

علاوه بر این، آنالیز پیج اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنید. با نظارت بر معیارهای کلیدی مانند افزایش فالوور اینستاگرام، نرخ تعامل و دسترسی به محتواها، می‌توانید عملکرد حساب خود را بررسی کرده و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا استراتژی‌های محتوا را اصلاح کنید و پست‌های خود را برای گذاشتن حداکثر تاثیرگذاری و بهینه‌سازی کنید. در نهایت، اگر می‌خواهید حساب اینستاگرام خود را رشد دهید و همیشه از رقبای خود یک قدم جلوتر قرار گیرید باید آنالیز پیج اینستاگرام را جدی بگیرید.

توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی دیلیت اکانت اینستاگرام را در حساب تجاری خود انجام دهید همه‌ی داده‌های شما در راستای آنالیز پیج اینستاگرام از جمله پست‌ها، نظرات، لایک‌ها و فالوورهای حذف می‌شود وپس از حذف حساب، دیگر نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید.

با این حال، اگر آنالیز پیج را قبلاً در اینستاگرام انجام داده‌اید و ذخیره‌ کرده‌اید با دیلیت اکانت اینستاگرام داده‌هایی که قبلاً جمع‌آوری شده است از بین نمی‌رود. این داده‌ها بخشی از معیارهای محاسبه شده شما باقی خواهند ماند.

معیارهای مهم اینستاگرام برای آنالیز پیج

برای داشتن یک استراتژی عالی در آنالیز صفحه اینستاگرام چند معیار کلیدی است که باید آن‌ها را در نظر بگیرید؛ با این‌حال در نظر گرفتن این معیارها کاملاً به اهداف شما بستگی دارد. برای این‌که بدانید کدام یک از معیارها با اهداف شما مطابقت دارند، این ویژگی‌ها به سه دسته کلیدی تقسیم شده‌اند.

1. تجزیه و تحلیل پروفایل

در حالی‌که پروفایل‌های اینستاگرام در مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی بسیار محدود است؛ اما سه نکته کلیدی در تجزیه و تحلیل پروفایل وجود دارد که براساس آن می‌توانید  آنالیز صفحه اینستاگرام را ردیابی کنید:

رشد فالوور: تعداد فالوورها شاخص‌ترین معیار در کل برنامه اینستاگرام و اولین چیزی است که هرکسی هنگام مراجعه به حساب شما آن را مشاهده می‌کند.

به‌عبارت ساده‌تر، این اولین برداشت مخاطبان شما از حساب‌ان است. به‌همین تلاش برای افزایش فالوور اینستاگرام یکی از راه‌های ساده برای به‌دست آوردن فالوور دائمی است. با این‌حال باید به یاد داشته باشید که بر روی فالوورهای واقعی تمرکز کنید و خرید فالوور در طولانی مدت می‌تواند با ریزش همراه باشد.

نمونه آنالیز فالوور های پیج اینستا

کلیک‌های وب‌سایت: تنها مکانی که می‌توانید مستقیماً فالوور رایگان اینستاگرام از آن به‌دست بیاورید، داشتن یک وبلاگ یا وب‌سایت است. در واقع آدرس URL کلید جذب ترافیک و افزایش فالوور اینستاگرام است. در وب‌سایت‌تان می‌توانید عضویت، پست‌های آموزشی و یا هر چیزی که به‌روز باشد و فالوور را در مسیر هدف‌تان راهنمایی کند، مفید خواهد بود و قطعا در آنالیز پیج هم تأثیرگذار است.

برای آنالیز تعداد کلیک‌های وب‌سایت به نماد تجزیه‌وتحلیل بالای صفحه سمت راست بروید و در قسمت معیارها (metrics) روی آخرین گزینه یعنی website clicks کلیک کنید.

ویو پروفایل: احتمال دارد همه بازدیدکنندگان‌تان نخواهند حساب شما را در اینستاگرام دنبال کنند؛ اما همچنان می‌توانید پروفایل‌تان را براساس بازدید (views) هر هفته تجزیه و تحلیل کنید. آنالیز پیج اینستاگرام براساس این معیار می‌تواند به شما ایده‌ای در مورد علاقه عمومی بدهد. بازدیدکنندگان به پیج‌تان می‌آیند تا بدانند شما چه کسی هستید و حساب شما درباره چیست؟ برای آنالیز ویوهای پروفایل‌تان به همان قسمت معیارها بروید و روی گزینه‌ی سوم یعنی Profile views کلیک کنید.

2. تجزیه و تحلیل مخاطب

مخاطبان شما برای رشد کسب‌وکار و رسیدن به اهداف‌تان ضروری هستند. بنابراین باید معیارهای کیلید که در جذب مخاطب به‌شدت تأثیرگذار هستند را شناسایی کرده و براساس آن محتواهای صفحه را مدیریت و بهینه‌سازی کنید.

سن: بیشتر اوقات کسب‌وکارها یک لیست از پرسونای کاربری ایجاد می‌کنند که براساس ویژگی‌های کلیدی مخاطبان‌شان است. سن همیشه در بالای این لیست قرار دارد. با استفاده از Insights اینستاگرام، می‌توانید محدوده سنی دقیق مخاطبان اینستاگرام خود را مشاهده کنید!

روی نماد تجزیه و تحلیل در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید، سپس روی “See More” در زیر “Followers” کلیک کنید! در این قسمت تنوع گروه‌های سنی  مخاطب‌تان را نشان می‌دهد.

آنالیز سن فالوور های پیج اینستا

جنسیت: در کنار سن، جنسیت راه دیگری برای شناخت مخاطبان است. در همان قسمت در Insights اینستاگرام ، جنسیت سنی مخاطبان شما را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، براساس آنالیز پیج

یک صفحه در اینستاگرام 70 درصد مخاطبان زن و 30 درصد مرد هستند.

آنالیز جنسیت فالوور های پیج اینستا

موقعیت مکانی: موقعیت مکانی یک معیار ساده در Insights اینستاگرام است که هم شهرهای برتر و هم کشورهای برتری که مخاطبان شما از آن‌جا شما را دنبال می‌کنند، را نشان می‌دهد. آنالیز پیج اینستاگرام براساس مکان قطعاً برای برخی از کسب‌وکارها مانند هتل‌ها، جاذبه‌های گردشگری، فروشگاه‌های محلی  و غیره مفید است.

فهمیدن موقعیت مکانی مخاطبین اینستا

ساعات فعالیت: در همان مکانی که در بالا در قسمت «Followers» نماد ارزیابی وجود دارد، می‌توانید بیشترین ساعات فعالیت مخاطبان خود را پیدا کنید. این زمانی است که مخاطبان شما بیشتر اوقات صفحه‌تان را بررسی می‌کنند.  این ویژگی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا ببینید چه ساعت‌هایی محبوب‌ترین و بهترین زمان برای ارسال پست است.

آنالیز ساعت فعالیت مخاطبین در اینستاگرام

روزهای فعالیت: مشابه ساعات فعال، Instagram Insights فعال‌ترین روزهایی را که مخاطبان شما صفحه‌تان را بررسی می‌کنند، را نشان می‌دهد. این ویژگی می‌تواند نسبت به ساعت بیشتر متفاوت باشد اما با این وجود همیشه یک روز برنده وجود دارد. پس روزهای برتر را پیدا کنید و شروع به برنامه‌ریزی برای پست‌ گذاشتن در روزهای محبوب کنید.

آنالیز استوری اینستاگرام

یکی دیگر از نکاتی که در زمینه‌ی آنالیز پیج و فالوورهای‌تان می‌توانید انجام دهید، بخش استوری است. بهتر است از بخش استوری برای نشان دادن فعالیت‌، محصولات و یا تعامل با مخاطبان مانند پرسیدن سوال استفاده کنید. برای بررسی این بخش از طریق نماد تجزیه و تحلیل به تب Instagram Insights بروید و به بخش استوری ها بروید. از آنجا می توانید مشاهده کنید که هر استوری چه تعداد بازدیدکننده داشته است.

آنالیز استوری اینستا

پیشنهاد: بازدید رایگان استوری اینستاگرام

فالوورهای برتر: یکی از معیارهای اینستاگرام در آنالیز پیج این است که می‌توانید ببینید کدام فالوورها از نظر تعامل، اندازه حساب، کلمه کلیدی، موقعیت مکانی و… بییشترین فعالیت را در صفحه‌تان داشته‌اند. شناخت فالوورهای برتر منجر به مشارکت بالقوه، تبلیغات متقابل یا هر بازاریابی دیگری می‌شود که می‌تواند مستقیماً به رشد شما کمک کند و منجر به دریافت فالوور رایگان اینستاگرام با توجه به اهداف‌تان شود. این ویژگی در معیارهای مستقیم Insights اینستاگرام در برنامه نیست. برای بررسی این مورد باید از ابزار آنالیز پیج اینستا استفاده کنید.

فالوور های برتر یک پیج اینستا

تجزیه و تحلیل محتوای اینستاگرام

فراتر از پروفایل و تجزیه و تحلیل مخاطبان، محتوای واقعی اینستاگرام است. تجزیه و تحلیل این بخش می‌تواند این بینش را در اختیارتان قرار دهد که کدام پست‌ها بهترین عملکرد را دارند.

تجزیه و تحلیل بخش «لایک»

کاربران اینستاگرام روزانه 4.2 میلیارد پست را لایک می کنند! این ساده‌ترین راه برای مشاهده سریع عملکرد یک پست اینستاگرام است. برای لایک کردن یک پست، مخاطب شما روی نماد قلب کلیک می‌کند و سپس در زیر آن، تعداد کل لایک‌های آن پست را نشان می‌دهد. لایک‌ها ساده‌ترین راه برای آنالیز پیج است. این یک شروع عالی برای آنالیز صفحه اینستاگرام، خواهد بود که بدانید کدام محتوا محبوب و کدام محتوا خیلی طرفدار ندارد.

تجزیه تحلیل لایک های یک پست اینستا

تجزیه و تحلیل بخش «کامنت»

کامنت یا ثبت نظرات سطح بعدی آنالیز پیچ براساس محتوا است. کامنت‌های هر پست را کاملاً بخوانید و حتماً هر نظر را نیز «لایک» کنند. در مبحث پاسخ دادن هر جایی‌که صلاح می‌دانید آن را انجام دهید.

اپلیکیشن اینستاگرام هم لایک و هم کامنت را در فید اعلان‌های خود قرار می‌دهد تا بتوانید این آنالیز پیچ را براساس فعالیت کاربران بررسی کنید؛ اما اگر می‌خواهید یک نمای کلی از لایک‌ها و و نظرات در هر پست داشته باشید، باید از ابزار آنالیز پیج اینستا مانند CoSchedule استفاده کنید که براساس هر دوره زمانی مشخص و مرتب‌سازی می‌شود.

تجزیه تحلیل بخش کامنت اینستا

تجزیه و تحلیل بخش «Saves»

اینستاگرام از اواخر سال 2016 ویژگی ذخیره یا Save را منتشر کرد. این قابلیت باعث می‌شود که فالوورها بتوانند یک پست را به‌صورت خصوصی در صفحه‌ی شخصی‌شان ذخیره کنند تا بعداً آن را دوباره نگاه کنند. آنالیز پیج با استفاده از این بخش در قسمت معیارهای آنالیز پیج اینستاگرام قرار دارد.

برای این‌کار کافی است مستقیما در زیر پست روی گزینه «View Insights» کلیک کنید و می‌توانید تعداد افرادی که پست را ذخیره‌ کرده‌اند را مشاهده کنید. ذخیره شدن یک پست نشانه خوبی است، که مشخص می‌کند مخاطبان شما از این پست واقعا لذت برده‌اند.

سیو پست در اینستاگرام

هشتگ گذاری اصولی

یکی بخش‌های ضروری در رابطه با آنالیز پیچ و بازاریابی ایسنتاگرام «هشتگ#» است. هشتگ گذاری اصولی علاوه بر این‌که می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا زودتر به محتوای شما دسترسی داشته باشند؛ در رشد کسب‌وکارتان را نیز تأثیرگذار است. تجزیه و تحلیل هشتگ در معیارهای آنالیز پیج اینستاگرام، وجود ندارد. برای آنالیز این‌که کدام هشتگ‌ها بیشترین طرفدار را دارد و بررسی روش هشتگ گذاری درست توسط رقبا باید از ابزارهای آنالیز صفحه اینستاگرام،  مانند Sprout Social، Popsters، Vaizle، Influencer Marketing Hub و یا Inflact استفاده کنید.

هشتگ گذاری اینستاگرام

تجزیه و تحلیل بخش «Impressions»

برداشت‌ها یا Impressions به تعداد کل دفعاتی که یک پست مشخص توسط فالوورها یا غریه‌ها دیده شده است، اشاره دارد. این یک معیار برای آنالیز بازدید کلی پیج مفید است.

تجزیه و تحلیل بخش «Reach»

این گزینه نیز مشابه Impressions، اما کمی متفاوت است. دسترسی یا Reach تعداد کل حساب‌هایی که پست شما را دیده‌اند، را مشخص می‌کند. این یک معیار خوبی برای این است که بررسی کنید در سطح حساب کاربری چه میزان مخاطب مشارکت داشته‌اند.

تجزیه و تحلیل بخش «Engagement»

این بخش به تعداد حساب‌های منحصربه‌فردی که پست شما را لایک یا ذخیره‌ کرده‌اند و یا برای آن کامنت گذاشته‌اند، اشاره دارد.  این یک معیار عالی برای آنالیز پیج است، زیرا اغلب اهداف مخاطبان را برای تعامل با یک صفحه در اینستاگرام نشان می‌دهد. از این پست‌ها ایده بگیرید تا شاهد رشد تعامل خود با فالوورها باشید.

پست‌های برتر

در نهایت، پست‌های برتر، یا بهتر است بگوییم آن دسته از پست‌های اینستاگرامی که عملکرد بالایی دارند، را نیز می‌توانید در بخش آنالیز پیچ اینستاگرام مشاهده کنید.  برای این‌کار کافی است روی «Top Posts» کلیک کنید تا همه پست‌های خود را بر اساس تعداد نمایش‌های‌شان از بالا به پایین در 30 روز گذشته ببینید. در حالی‌که این آنالیز پیچ فقط برداشت‌ها یا تعداد دفعاتی که پست‌های شما دیده شده را ارائه می‌دهد؛ اما برای این‌که بررسی کنید کدام بهترین عملکرد را داشته‌اند، مفید است.

پیشنهاد ما: دانلودر اینستاگرام

ابزار آنالیز پیج اینستا برای اندازه گیری عملکرد

برای آنالیز پیچ ابزارهای متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر را باید خریداری کنید. از رایج‌ترین ابزارهای رایگان که برای آنالیز صفحه اینستاگرام کاربرد دارد، عبارتند از:

Instagram Insights

با معرفی حساب تجاری اینستاگرام به ابزار آنالیز پیج اینستاInstagram Insights اطلاعات زیادی را درباره‌ی فعالیت‌های خود دریافت خواهید کرد. این ابزار فراتر از تعداد لایک و نظرات یک پست است و معیارهای مهمی از مخاطبان را در اختیارتان قرار خواهد داد. تنها نقطه ضعف Instagram Insights این است که نسبتاً محدود است زیرا چارچوب‌های زمانی را برای معیارها تعیین می‌کند: 1 هفته برای آنالیز پروفایل و 30 روز برای نشان دادن پست برتر.

Square Lovin

SquareLovin یک ابزار آنالیز پیج رایگان است که یک گزارش کامل از حساب اینستاگرام به‌صورت ایمیل ارسال می‌کند. این ابزار  آنالیز کل پست‌ها، مشارکت‌ها و نمودار بزرگی از فعالیت کلی مخاطبان‌تان را در طول بازه‌ زمانی مختلف نشان می‌دهند.

همچنین پست‌های برتر، بیشترین پست‌های ذخیره شده، بهترین زمان برای انتشار پست و در نهایت کدام هشتگ‌ گذاری اصولی بیشترین جذب را داشته است را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ابزار Square Lovin

SocialRank

SocialRank یک ابزار آنالیز پیج اینستا رایگان و بسیار پرطرفدار است که برای دسترسی به داده‌ها و آنالیز پیج تان کافی است با حساب کاربری‌تان به آن متصل شوید.

ابزار SocialRank

 این یکی از معدود ابزارهایی است که در آن فالوورهای برتر خود را بر اساس فاکتورهای متعدد تجزیه و تحلیل کنید. همچنین برای افرادی که چندین حساب دارند این ابزار قابلیت مقایسه حساب‌های را نیز ارائه می‌دهد. اگر قصد دارید گزارش‌های خود را در راستای آنالیز پیج اینستاگرام کامل و جامع و در فرمت یک فایل CSV یا PDF دریافت کنید و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، SocialRank را حتماً دانلود کنید.

CoSchedule

CoSchedule بهترین ابزارآنالیز صفحه اینستاگرام در سال 2023 است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های آنالیز پیج را در قالب تقویم بازاریابی ارائه می‌دهد. هر آن‌چه برای تجزیه و تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام نیاز دارید از ارزیابی مخاطبان تا پست برتر و… در این ابزار وجود دارد. همچنین در این ابزار می‌توانید تقویم محتوایی خود را بسازید و در صورت تغییر برنامه‌ها آن را به‌راحتی تغییر دهید. تنها نقطه ضعف ابزار CoSchedule این است که برای استفاده از آن باید اشتراک تهیه کنید.

ابزار CoSchedule

آنالیز کانال یوتیوب

آنالیز کانال یوتیوب، مانند آنالیز صفحه اینستاگرام مهم است و بیش‌های ارزشمندی را در مورد عملکرد کانال و محتواهای تولیدی ارائه می‌دهد. با تجزیه و تحلیل داده‌هایی مانند بازدیدها، زمان تماشا، تعامل با مخاطب و آمار جمعیتی می‌توانید مخاطبان خود را بهتر درک کنید و محتوای خود را مطابق با اولویت‌های آن‌ها تولید کنید. از طریق ابزارهای آنالیز کانال یوتیوب می‌توانید ویدیوهای با عملکرد برتر، محتواهای هدفمند تولید کنید و بررسی کنید که چگونه جزئیات ویدیو مانند تصاویر کوچک، عناوین و سایز کاور ویدیو و… بر عملکرد ویدیوی شما تأثیر می‌گذارند. این در حالی است که با تجزیه و تحلیل کانال YouTube می‌توانید عملکرد کانال خود را بهینه سازید و برای رسیدن به اهداف خود در راستای موفقیت کانال تصمیم‌های دقیق مبتنی بر داده بگیرید.

5 معیار مهم برای آنالیز کانال یوتیوب

برای دسترسی به بخش آنالیز کانال یوتیوب  (YouTube Analytics)، روی عکس نمایه در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، سپس بر روی گزینه‌ «YouTube Studio» کلیک کنید. منویی در سمت چپ صفحه خواهید دید که حاوی «داشبورد (Dashboard)»، «محتوا (Content)»، «لیست‌های پخش(Playlists)» و «تجزیه و تحلیل(Analytics)» است. با کلیک بر روی تجزیه و تحلیل صفحه‌ای مانند عکس زیر نمایش داده می‌شود:

این بخش مجموعه‌ای کامل از معیارهایی که باید برای آنالیز کانال یوتیوب از آن اطلاع داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهد. با این‌حال برای بررسی حنبه‌های مختلف عملکرد خود در کانال یوتیوب باید 5 معیار مهم و اساسی را در نظر بگیرید:

1. زمان تماشا یا Watch time

زمان تماشا کل مدت زمانی است که افراد صرف تماشای ویدئوهای شما می‌کنند. این معیار به شما کمک می‌کند تا رشد کانال خود را از اولین تا آخرین ویدئو بررسی کنید و ببینید که آیا رشد ثابت بوده است یا افزایش ناگهانی در تعداد بینندگان وجود داشته است.

همچنین گزارش زمان تماشا در آنالیز کانال یوتیوب این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا ببنید کدام محتوا براساس زمان و موضوع بیشترین تماشا کنندگان را داشته‌اند.

میانگین زمان تماشا کانال یوتیوب

2. میانگین مدت زمان نمایش یا Average view duration

موفقیت محتوای ویدئوی یوتیوب بستگی به بازدیدهایی که دریافت می‌کند، دارد. اگر کاربر ویدئویی شما را بیش از 30 ثانیه ببیند، یوتیوب آن را به‌عنوان یک بازدید حساب می‌کند. بنابراین باید میانگین مدت زمان نمایش سی ثانیه یا بیشتر را هدف قرار دهید. زمان تماشای بالا ویدئو نشان آن است که محتوای شما به اندازه کافی سرگرم‌کننده، جذاب و جالب است که کاربران برای آن واقعاً وقت گذاشته‌اند. از طرف دیگر، وجود نرخ پرش بالا نشان می‌دهد که محتوای شما برای مخاطبان خسته‌کننده یا بی ربط است. برای محاسبه میانگین مدت زمان، باید کل زمان تماشا را بر تعداد کل بازدیدها تقسیم کنید. اگر میانگین مدت زمان بازدید بالایی داشته باشید، یوتیوب ویدئوهای‌تان را در بخش پیشنهاد قرار می‌دهد. از سوی دیگر، مدت زمان مشاهده پایین می‌تواند نشانه ای از عدم جذابیت محتوای شما باشد یا ویدئو بیش از اندازه طولانی است.

3. نرخ کلیک از طریق نمایش Impressions click through rate

میزان نرخ کلیک یک ویدئو می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد:

– موضوع ویدئو با اهداف مخاطبان مرتبط است،

– عنوان ویدئو جذاب است،

– تصویر یا کاور ویدئو جذاب است.

یشتر اوقات، نرخ کلیک برداشت بلافاصله پس از انتشار یک ویدیو افزایش می‌یابد، در این حالت فالوورهای شما تصویر کوچک را در بالای صفحه اصلی یوتیوب می‌بینند یا از طریق دستگاه تلفن همراه دریافت می‌کنند. هر دوی این موارد به افزایش کلیک روی محتوای شما کمک می‌کند. با این حال، پس از انتشار محتوا بازدید در بین مخاطبان، به سرعت کاهش می‌یابد.

نرخ کلیک بالا بسیار چشمگیر است اما همیشه تصویر کوچک یا عنوان ویدئو را مرتبط انتخاب کنید. انتخاب کاور یا عنوان فریبنده می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به کانال شما شود و نرخ کلیک بالا با نپسندیدن ویدئوها زیاد چیز خوبی نیست.

بازدید یکتا کانال یوتیوب

4. بینندگان منحصر به فرد Unique viewers

معیارهایی مانند زمان تماشا و میانگین مدت زمان در آنالیز کانال یوتیوب نشان می‌دهد که بینندگان شما چه مدت ویدئوهای‌تان را تماشا می‌کنند. از سوی دیگر، معیار بینندگان منحصربه‌فرد، میزان مخاطبان را به شما اعلام می‌کند.

چه کسی از نظر یوتیوب یک بیننده منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود؟ یک کاربر صرف‌نظر از تعداد دفعاتی که ویدیوی شما را تماشا می‌کند یا دستگاه هایی که استفاده می‌کند، به عنوان یک بیننده یونیک شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال اگر یک فرد ویدئو را یک‌بار در لپ‌تاپ و بار دیگر با گوشی تلفن همراه نگاه کند، یوتیوب آن شخص را به‌عنوان به نمای منحصربه‌فرد حساب می‌کند. با این‌حال توجه داشته باشید اگر یک ویدئو هزار تا بازدید یونیک داشته باشد یک دستآورد خوب در یوتیوب است اما اگر ده هزار تا فالوور داشته باشید اما بازدید‌تان روی هزارتا باشد این بدان معنا است که محتوای شما به اندازه کافی برای 9 هزار نفر دیگر جذاب نیست.

5. منبع ترافیک و یا Traffic source

برای جذب مخاطب و دیده شدن محتوا در یوتیوب باید آن‌ها را در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید تا بازدیدها افزایش یابد. در بخش منبع ترافیک  آنالیز کانال یوتیوب

مشخص می‌شود که هر بازدیدکننده از کجا آمده است. به عبارت دیگر، این معیار نه تنها به شما می‌وید که بینندگان شما چگونه محتوای شما را پیدا می‌کنند، بلکه به شما می‌گوید که این منابع چقدر در جذب بازدیدها موثر هستند. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید در مورد استراتژی تبلیغاتی برای محتوای ویدیوی خود تصمیم بگیرید.

آنالیز کانال تلگرام

آنالیز کانال تلگرام به ادمین‌های گروه کمک می‌کند تا سطح تعامل یک کانال یا گروه خاص را با کاربران ارزیابی کنند. تجزیه و تحلیل در تلگرام عمدتاً شامل موارد زیر می‌شود:

 – بازدیدهای پست

– واکنش‌ها به یک پست

– اشتراک‌گذاری

– تعداد ممبر کانال تلگرام

یکی از مزایای بارزی که تلگرام را به یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل کرده، ارائه آنالیز کانال تلگرام داخلی آن است. کانال‌های تلگرامی دارای Channel Statistics هستند، که با یک داشبورد جذا  میزان رشد مخاطبان کانال را در طول زمان مشخص می‌کند.

برای دسترسی به داشبورد (dashboard) و  آنالیز کانال تلگرام فقط باید منوی تنظیمات کانال (settings menu) را باز کنید و گزینه‌ی «Statistics» را انتخاب کنید.

بخش آمار کانال تلگرام

در بخش Statistics یک نمای کلی از تعداد ممبر ها، تعداد ممبرهایی که اعلان‌های آن‌ها فعال است، تعداد بازدیدهای روزانه و اشتراک‌گذاری هر پست نشان داده می‌شود. همچنین در این بخش می‌توانید نمودارهایی از اندازه‌گیری رشد کانال تلگرام برای هر دوره‌ی زمانی مشخص، ممبر هایی که تازه به کانال پیوسته‌اند، ممبر هاییکه کانال را ترک کرده‌اند، بازدیدها بر حسب ساعت، تعداد اعلان‌های با صدا و بی‌صدا و موارد دیگر  را مشاهده کنید.  

پیشنهاد: خرید ممبر واقعی برای تلگرام

برای مشاهده واکنش‌ها و تعامل با یک پست نیز می‌توانید از همین ابزار آنالیز کانال تلگرام استفاده کنید. برای این‌کار کافی است روی پست مورد نظر کلیک کنید و گزینه «View Analytics» و یا «Statistics» را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید محدوده تاریخ خاصی را برای مشاهده داده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف تنظیم  کنید.

توجه داشته باشید که این ویژگی برای کانال‌هایی که بیش از 50 عضو دارند، در دسترس است؛ اگر در کانال تلگرام این گزینه فعال نیست، مطمئن شوید که از آخرین نسخه‌های اندروید و iOS برنامه استفاده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =