دسته‌ها
اینستاگرام

الگوریتم استوری اینستاگرام ۲۰۲۴ | بررسی الگوریتم اینستا

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟ سؤالی است که تقریباً تمامی کاربران درگیر آن هستند. اغلب افراد می‌خواهند نحوه کارکرد الگوریتم استوری اینستاگرام را بدانند تا با کمک آن محبوبیت خود را در این پلتفرم افزایش دهند. در چندین سال اخیر این الگوریتم تغییر زیادی کرده است. در واقع دیگر الگوریتم نیست و الگوریتم‌ها است. اگر بخواهید پیج خود را در این پلتفرم بهبود ببخشید و دیده شوید، به آشنایی کامل و اطلاع از ترفندهای این الگوریتم‌ها نیاز خواهید داشت.

پیش تر درباره الگوریتم اینستاگرام در سال 2024 صحبت کردیم اما در این مقاله میخواهیم درباره الگوریتم استوری اینستاگرام صحبت کنیم.

به همین دلیل بدون هیچ معطلی دیگری به بررسی الگوریتم اینستا، انواع، نحوه کارکرد، اهمیت و ترفندهای آن می‌پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام را می‌توانیم یک نیروی مخفی بدانیم که باعث دیده شدن بعضی از محتواها و پنهان شدن بعضی دیگر می‌شود. این الگوریتم شامل مجموعه‌ای از کدها و رفتارهای اینستاگرام در دسته‌بندی محتواهای کاربران است.

برای مثال بر اساس کدهای رفتاری که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، ممکن است اکسپلور شما مملو از محتواهای مربوط به دنیای ورزش، فوتبال و والیبال شود. در حالی که بر اساس همین کدها، اکسپلور شخص دیگری شامل انواع لباس و کیف و کفش است.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

در گذشته الگوریتم اینستاگرام تا این اندازه پیشرفته نبود. برای مثال محتواهای فید کاربران بر اساس زمان انتشار محتواها و پست‌ها چیده می‌شدند. در حالی که امروزه بر اساس عملکرد و ری‌اکشن شما نسبت به آن‌ها چیده می‌شوند.

اگر نسبت به پست‌های یک فرد علاقه نشان دهید، برای مثال تمامی پست‌ها را لایک کنید، مدام استوری‌ها را چک کرده و خود پیج را بررسی کنید، فردای آن روز خواهید دید که پست‌های جدید و استوری‌های این فرد اولین گزینه در فید شما است.

الگوریتم استوری اینستاگرام هم به این شکل عمل می‌کند. به هر اندازه که به یک موضوع یا پیج خاصی علاقه بیشتری نشان دهید و تعامل بیشتری با آن داشته باشید، اینستاگرام هم آن را بیشتر در معرض دید شما قرار می‌دهد. فرآیند ساده‌ای به نظر می‌رسد اما تقلب کردن و به اصطلاح دور زدن آن، کار ساده‌ای نخواهد بود. چراکه کلی تلاش، برنامه‌ریزی و نظارت در پشت پرده است.

انواع الگوریتم های اینستاگرام

برخلاف تصور رایج و غلطی که وجود دارد، اینستاگرام تنها از یک الگوریتم خاص استفاده نمی‌کند. بلکه فعالیت کاربران و رده‌بندی محتواها بر اساس مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها انجام می‌شود. در واقع هر بخش و قسمت این پلتفرم دارای یک الگوریتم مخصوص و جداگانه است. برای مثال استوری‌ها دارای الگوریتم استوری اینستاگرام و فید هم دارای الگوریتم فید اینستاگرام است. عملکرد هر یک را به‌صورت خلاصه با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

الگوریتم فید اینستاگرام

الگوریتم فید اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام اغلب بر روی لایک‌ها، کامنت‌ها، انتشارات یا شیرها و عملکرد کلی شما نسبت به پیج فالوویینگ‌ها متکی است. برای مثال اگر یکی از پست‌های کسی را ببینید، لایک کنید و برای دوست خود در دایرکت بفرستید، جایگاه پست‌های این پیج در فید اصلی اینستاگرام شما اول خواهد شد.

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام بر اساس لایک‌ها، کامنت‌ها و شیرهای شما کار می‌کند. اگر در حالی که در اکسپلور در حال اسکرول کردن و چرخیدن هستید، بر روی یک پست مکث کنید و یا حتی آن را لایک کنید، پست‌های بیشتری با آن موضوع در ادامه اسکرول کردن خود خواهید دید. در واقع این الگوریتم در لحظه کار می‌کند و بر اساس رفتار کاربران آپدیت می‌شود. 

الگوریتم ریلز اینستاگرام

این الگوریتم بر اساس سیو، لایک، کامنت، شیر و حتی زمان‌بندی کار می‌کند. اگر یک محتوای ریلز را تنها ثانیه‌های اول را تماشا کنید و سریعاً عبور کنید، احتمال مشاهده ریلز مجدد با آن موضوع کاهش می‌یابد. اما در مقابل اگر محتوا را تا انتها مشاهده کنید و حتی یک کامنت هم بگذارید، الگوریتم اینستاگرام این عملکردتان را مبنی بر علاقه شما نسبت به موضوع محتوای آن ریلز برداشت خواهد کرد.

الگوریتم استوری اینستاگرام

الگوریتم استوری اینستاگرام نسبت به سایر موارد کمی پیچیده‌تر است چراکه نسبتاً قابلیت‌های کمتری دارد. در نتیجه اینستاگرام هم بر اساس میزان تعامل کاربران و ویو استوری برای دسته‌بندی محتواها عمل می‌کند.

اهمیت الگوریتم استوری اینستاگرام

حال که یک درک و اطلاعات کلی نسبت به الگوریتم‌های اینستاگرام و نحوه عملکرد هر یک پیدا کردید، شاید با خود بگویید که این مسئله چه اهمیتی برای شما دارد یا چه نفع یا ضرری برایتان خواهد داشت؟ در این قسمت به ۳ دلیل مهم در خصوص اهمیت الگوریتم استوری اینستاگرام اشاره می‌کنیم.

1.      ساخت استوری وایرال

هر شخصی که در اینستاگرام فعالیت جدی دارد و قصد افزایش فالوور اینستاگرام را داشته باشد، به ساخت استوری وایرال هم علاقه دارد. اگر دوست دارید استوری‌‌های شما بازدید زیادی بگیرند و حتی توسط کاربران برای یکدیگر منتشر شوند، باید از این الگوریتم کمک بگیرید. باید کاری کنید که محتوای استوری شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهد. چطور؟ به این مسئله جداگانه خواهیم پرداخت.

2.      افزایش ویو استوری

اگر با الگوریتم استوری اینستاگرام به‌خوبی آشنا شوید، به مواردی که اهمیت می‌دهد عمل کنید و در عین حال قوانین را نقص نکنید، به شما برای افزایش ویو استوری کمک شایانی خواهد کرد. به این شکل که استوریتان را در اولین موارد فید فالوورهای شما قرار می‌دهد. در نتیجه در معرض دید کاربران بیشتری خواهد بود. البته برای افزایش ویو و فالوور می‌توانید هر از گاهی از خدمات خرید فالوور یا ویو هم استفاده کنید. درباره تکنیک های افزایش ویو استوری پیش تر صحبت کرده ایم.

3.      راه‌یابی به اکسپلور

اگر بر اساس الگوریتم این پلتفرم، مورد علاقه کاربران زیادی باشید، به شما به ورود به اکسپلور اینستاگرام کمک خواهد کرد. در مجموع قانون مشخص و ثابتی برای این مسئله وجود ندارد. بلکه مجموعه‌ای از رفتارها، ترفندها و قوانین باعث می‌شوند که اینستاگرام شما را به‌عنوان یکی از کاربران محبوب شناسایی کند. در نتیجه بخواهد کاربرانی که علایق مشابهی دارند هم محتواهای شما را ببینند.

اگر با دقت عمل کنید، تمامی این موارد به نفع شما خواهد بود. با سرعت بیشتری رشد خواهید کرد و افزایش فالوور روزافزون خواهید داشت. در مقابل اگر محتاط عمل نکنید، نتیجه عکس خواهد داد. به عبارتی، محتوای شما را از دید اغلب مخاطبین پنهان خواهد کرد. افراد کمتری آن‌ها را بازدید خواهند کرد و با ریزش فالوور مواجه می‌شوید. به همین دلیل است که اطلاع از ترفندها و رازهای الگوریتم اینستاگرام ضرورت دارد.

رازهای الگوریتم اینستاگرام

اگرچه اشاره کردیم که الگوریتم اینستاگرام ثابت نیست و از مجموعه‌ای از قوانین استفاده می‌کند، اما رازها و ترفندهای مهمی در خصوص آن وجود دارد. با کمی توجه و بررسی پیج‌های موفقی که دارای ویو و فالوور زیادی هستند، می‌توانید به راز آن‌ها برای پیشرفت و افزایش بازدید پی ببرید. ما با بررسی رفتار کاربران پرطرفدار و البته رفتار الگوریتم اینستا نسبت به آن‌ها، به ۶ راز و ترفند مهم پی برده‌ایم که در این قسمت هر یک را برای شما شرح می‌دهیم.

1.      ترندها بیشترین تاثیر را دارند.

شاید شما هم متوجه این مسئله شده باشید. زمانی که یک آهنگ یا محتوای صوتی خاصی معروف می‌شود، تمامی اینفلوئنسرها و پیج‌های مختلف با موضوعات گوناگون از آن برای تولید استوری، پست و ریلز خود استفاده می‌کنند. این مسئله حتی در سایر پلتفرم‌ها همچون تیک تاک و یوتیوب هم رواج دارد.

دلیل انجام این کار صرفاً علاقه افراد به این موزیک نیست. بلکه ترند شدن آن باعث می‌شود که کاربران و مخاطبین بیشتری به دنبال شنیدن و دیدن محتواهای مربوط باشند. در واقع این مسئله ترند می‌شود و هر تولیدکننده محتوا می‌خواهد از این ترند برای افزایش فالوور و دریافت فالوور رایگان برای خود استفاده کند. در عین حال هر مخاطب هم می‌خواهد محتواهای بیشتری در خصوص این ترند ببیند چراکه برای او جذاب به نظر می‌رسد.

در نتیجه باید از این فرصت استفاده کنید. پیج رقبای خود را بررسی کرده و ترندهای رایج را پیدا کنید. محتوایی مربوط به آن و با استفاده از موزیک‌های ترند تولید کنید و یک استوری وایرال و جذاب بسازید.

2.      از تگ لوکیشن و هشتگ استفاده کنید.

بسیاری از افراد تازه‌کار در اینستاگرام این مسئله را نادیده می‌گیرند اما تگ‌های لوکیشن و هشتگ‌ها تاثیر زیادی در واکنش الگوریتم اینستاگرام نسبت به استوری‌های شما دارد.

با استفاده از هشتگ‌گذاری اصولی نه تنها امکان افزایش بازدید استوری خود را افزایش می‌دهید، بلکه اگر از هشتگ‌های مناسب برای پست‌ها استفاده کنید، افزایش فالوور و تعامل خواهید داشت.

به عبارتی دیگر، اگر یک کاربر هشتگ یا لوکیشن موجود در پست و استوری شما را سرچ کند، احتمال اینکه محتوای شما هم دیده شود، زیاد است. البته نباید از استفاده از هشتگ‌ها و به‌ویژه هشتگ‌های نامربوط زیاده‌روی کنید چراکه برخلاف قوانین اینستاگرام است.

 

3.      تعامل فالوورهای خود را افزایش دهید.

الگوریتم استوری اینستاگرام به طور مداوم تعامل شما و فالوورهایتان را مورد سنجش قرار می‌دهد. فرض کنید که به اصطلاح یک استوری ریپلای خور گذاشته‌اید و فالوورهای شما مدام آن را ریپلای می‌کنند. الگوریتم این مسئله را به‌عنوان یک نشانه خوب برداشت می‌کند و استوری شما را در معرض دید کاربران بیشتری قرار می‌دهد.

علاوه‌بر انتشار چنین استوری‌هایی، بهتر است تعامل کلی کاربران را با خود افزایش دهید. تا حالا متوجه شده‌اید اگر استوری‌های دوستان خود را چک کنید و به آن‌ها دایرکت بدهید یا برای آن‌ها محتواهای مختلف بفرستید، پست‌ها و استوری‌های آن‌ها هم در اوایل فید شما قرار می‌گیرد؟ در نتیجه اگر فالوورهای شما هم این رفتار و تعامل را با شما داشته باشند، محتواهایتان در اوایل فید و معرض دید آن‌ها خواهد بود.

  • برای افزایش تعامل آن‌ها می‌توانید ترفندهای کاربردی را امتحان کنید. برای مثال به دایرکت آن‌ها پاسخ دهید یا کامنت‌ها را جواب دهید. به این شکل در دفعات بعد هم به ریپلای کردن و کامنت گذاشتن ترغیب می‌شوند. تعدادی ایده برای گذاشتن استوری ریپلای خور شامل این موارد است:
  • چیستان و معما استوری کنید.
  • اگر پیج فروش محصول دارید، از آن‌ها نظر بگیرید.
  • در استوری‌های خود تخفیف و امکان ثبت سفارش با ریپلای بگذارید.
  • هر از گاهی یخ بین خودتان و فالوورها را با یک استوری طنز و جالب یا به اصطلاح فان بشکنید. می‌توانید از ویدئوهای کوتاه استفاده کنید.

4.      محتوای کپی و بی‌کیفیت ممنوع!

اگرچه انتشار بعضی از محتواهای فان در استوری به گرفتن ریپلای و افزایش تعامل کمک شایانی می‌کند، اما نباید تنها محتوای شما باشد. محتوای خلاقانه و منحصر به فرد خود را انتشار دهید و توجه کاربران را جلب کنید. استفاده از محتوای بی‌کیفیت کاربران را دور می‌کند و استفاده از محتوای کپی زنگ خطر الگوریتم اینستاگرام را به صدا درمی‌آورد.

منظور از کیفیت تنها کیفیت تصویر و صدا نیست. منظور بیشتر کیفیت محتوایی و جذابیت آن است. باید اطلاعات مهمی را در اختیار کاربران قرار دهید. برای مثال اگر دارای یک پیج برند و محصول هستید، فرآیند بسته‌بندی، ارسال، تهیه محصول، پشت صحنه و تمامی مواردی که توجه و اعتماد مخاطبین را جلب می‌کند، ایده‌ای عالی برای استوری‌های شما خواهد بود.

محتوا را به‌گونه‌ای تولید کنید که مخاطبین با سهولت بیشتری آن را درک کنند. برای مثال متون طولانی توجه کاربران کمی را جلب می‌کند. در حالی که استفاده از کلمات کوتاه، چارت، استیکر و نظرسنجی نتایج بهتری دارد. به این ترتیب هم الگوریتم استوری اینستاگرام و هم فالوورها را راضی نگه داشته‌اید.

5.      زمان اهمیت زیادی دارد.

در الگوریتم استوری اینستاگرام ۲۰۲۴ زمان‌بندی محتواها بیش از همیشه اهمیت دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، اگر مخاطبین تنها چند ثانیه محتوای شما را نگاه کنند و سریعاً از آن رد شوند، تاثیر منفی خواهد داشت. در واقع الگوریتم این واکنش نسبت به محتوای شما را به منزله عدم جذابیت آن برداشت می‌کند. در نتیجه نمایش آن را برای سایر کاربران هم محدود می‌کند.

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید ابتدای محتوا را به طرز جذاب‌تری شروع کنید. همچنین در اغلب موارد به هر اندازه که ویدئو استوری و پست‌های شما کوتاه‌تر باشد، تعامل بیشتری دریافت خواهد کرد.

6.      آمارهای پیج را بررسی کنید.

پس از انجام تمامی این اقدامات باید آمارهای پیج و تعاملات کاربران را بررسی کنید. ببینید که کدام یک از استوری‌های شما ویو و ریپلای بیشتری گرفته است. از ایده آن برای محتواهای بعدی استفاده کنید تا الگوریتم استوری اینستاگرام را راضی نگه دارید.

جمع‌بندی

در نهایت با در نظر گرفتن کلیه موارد و نکات مذکور در خصوص الگوریتم‌های اینستاگرام می‌توانید فرآیند رشد پیج خود را تا چندین برابر بهتر کنید. در کنار آن از خدمات خرید فالوور هم استفاده کنید تا سرعت بیشتری به این فرآیند ببخشید. البته از فالوور فیک دوری کنید تا الگوریتم نسبت به شما حساس نشود. در نتیجه از مراکز معتبر همچون سایت فالوده فالوورهای واقعی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =