دسته‌ها
اینستاگرام

نوت اینستاگرام چیست؟ متن نوت اینستاگرام

یکی از قابلیت‌های جدیدی که اینستاگرام به تازگی ارائه کرده است، نوت یا یادداشت‌نویسی است. در این مطلب از چگونگی یادداشت گذاشتن در اینستاگرام و مزایا و فواید آن برای اشخاص و کسب‌وکارها می‌گوییم.

همانطور که می‌دانید ایده اصلی و اولیه اینستاگرام به اشتراک گذاری عکس بود. رفته رفته قابلیت ارسال ویدئو نیز به آن اضافه شد. استوری نقطه عطفی در رشد و توسعه این اپلیکیشن محسوب می‌شود. با همه اینها اینستاگرام بیشتر یک پلتفرم تصویری محسوب می‌شود تا متنی. به تازگی قابلیت جالب و کاربردی نوشتن یادداشت کوتاه در این نرم‌افزار فراهم شده‌است.

در ادامه این قابلیت جدید با نام نوت اینستاگرام را معرفی کرده و نحوه استفاده و مزایای آن را شرح می‌دهیم. به شما خواهیم گفت که علاوه بر خرید فالوور با چه روش‌هایی می‌توان تعداد مخاطب پیج را افزایش داد. پس با ما همراه باشید.

نوت اینستاگرام

نوت اینستاگرام چیست؟

یادداشت در اینستاگرام (Instagram Notes) یک بخش کوتاه با حداکثر 60 کاراکتر است که مثل استوری‌ها فقط 24 ساعت نمایش داده می‌شود. این قابلیت در آپدیت اینستاگرام اخیرا برای کاربران فعال شده است.

این متن صرفا به دوستان شما، یعنی افرادی که آنها را دنبال می‌کنید، نشان داده می‌شود. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که همه فالویینگ‌های شما این متن را ببینند و یا صرفا دوستان نزدیکی که قبلا به فهرست کلوز فرندز خود اضافه کرده‌اید. برخلاف استوری،‌ شما نمی‌توانید چند یادداشت همزمان بنویسید و اگر متن جدیدی اضافه کنید، متن قبلی به طور خودکار حذف می‌شود. همچنین تنها می‌توانید از متن (text) و ایموجی در نوشتن نوت اینستاگرام استفاده کنید.

قابلیت نوت در در بالای صفحه پیام‌ها یا دایرکت، روی آیکون عکس پروفایل هر کاربر قابل مشاهده است. دوستان و مخاطبان شما، با دیدن این یادداشت می‌توانند همانجا به آن پاسخ دهند. پاسخ ارسالی در دایرکت شما و به صورت کاملا خصوصی، قابل مشاهده است و می‌توانید در مورد یادداشت خود با دوستان و مخاطبانتان گفتگو کنید.

کاربرد نوت اینستاگرام چیست؟

قابلیت نوت فقط برای افرادی نمایش داده می‌شود که شما آنها را دنبال می‌کنید. از طرف دیگر آنها نیز باید شما را دنبال کنند تا بتوانند یادداشت شما را ببینند. این به معنای یک ارتباط دوسویه و متقابل بین شما و مخاطبان شما است.

نوت اینستاگرام کاربردهای متفاوتی دارد. برای مثال نمی‌خواهید برخی مطالب و نوشته‌هایتان را همه افرادی که فالوور اینستاگرام شما هستند و به صفحه شما دسترسی دارند، ببینند؟ پیج حرفه‌ای و باز (غیر پرایوت) دارید و دوست ندارید برخی یادداشت‌ها و اطلاعیه‌ها را عمومی اعلام کنید؟  قطعا نوشتن نوت اینستاگرام به شما کمک می‌کند.

نحوه فعال کردن نوت اینستاگرام

پس از دانلود اینستاگرام و یا آپدیت نسخه جدید آن، فقط کافی است وارد قسمت پیام‌ها یا همان دایرکت اینستاگرام خود شوید. بالای صفحه در کنار عکس پروفایل شما، یک علامت به علاوه وجود دارد. با زدن روی این علامت صفحه‌ای باز می‌شود که می‌توانید یادداشت خود را در آن بنویسید. همانطور که قبلا نیز گفتیم، در اینجا فقط می‌توانید از حروف و ایموجی استفاده کنید و تا 60 کاراکتر مطلب وارد کنید.

در قسمت پایین این صفحه مشخص می‌کنید که چه کسانی قرار است نوت اینستاگرام شما را ببینند؛ همه فالوورها و افرادی که شما هم متقابلا آنها را فالو دارید و یا صرفا کلوز فرندز شما. پس از آن می‌توانید روی گزینه به‌اشتراک‌گذاری (Share) در بالای صفحه بزنید تا یادداشت شما به دوستانتان نمایش داده شود.

آموزش ثبت نوت اینستاگرام

در کنار عکس پروفایل شما، عکس دوستان و مخاطبان شما نیز قرار دارد که اگر یادداشتی نوشته باشند همان جا به شما نشان می‌دهد. می‌توانید با کلیک روی آن و نوشتن پاسخ برای آن یادداشت، مکالمه جدیدی را با دوست مورد نظر آغاز کنید. برای دانلود عکس و فیلم‌ها از این اپلیکیشن می‌توانید از دانلودر اینستاگرام استفاده کنید.

تفاوت مهم یادداشت اینستاگرام با پست‌های ایکس (توییتر) این است که اولا نوت اینستاگرام برای همه نمایش داده نمی‌شود و ثانیا، پاسخ‌های دیگران و گفتگوهای شکل گرفته حول آن، بین شما و فرد مورد نظر کاملا شخصی است و در دایرکت صورت می‌گیرد.

چگونه یادداشت خود را پاک کنم؟

ممکن است دوست داشته باشید یادداشت خود را پیش از اتمام 24 ساعت از ارسال آن، پاک کنید. برای این کار کافی است وارد قسمت دایرکت‌های خود شوید، پیام وارد شده را لمس کنید و گزینه حذف یادداشت را فشار دهید.

حذف نوت اینستاگرام

همچنین در صورتی که پیام جدیدی اضافه کنید، یادداشت قبلی پاک می‌شود حتی اگر یک شبانه‌روز کامل از ارسال آن نگذشته باشد.

روش غیرفعال کردن نوت اینستاگرام

ممکن است دوست نداشته باشید این قسمت در اینستاگرام شما نمایش داده شود. اما متاسفانه باید بگوییم که تا کنون اینستاگرام گزینه‌ای برای عدم نمایش و یا غیرفعال کردن بخش نوت اینستاگرام در نظر نگرفته است.

اما می‌توانید با کلیک روی آیکون پروفایل افراد، این بخش را در حالت سکوت (mute) قرار دهید. در این صورت دیگر یادداشت‌های آن فرد به شما نشان داده نمی‌شود. این کار را باید تک به تک برای فالویینگ‌های مختلف خود انجام دهید.

برای میوت کردن نوت‌های اینستاگرام می‌توانید به پروفایل افراد نیز مراجعه کرده و دقیقا شبیه به میوت کردن پست‌ها و استوری‌ها و در کنار گزینه این دو، تیک میوت کردن نوت را بزنید تا فعال شود. اگر خواستید مجددا نوت‌ها را از حالت سکوت خارج کنید، باید به همین قسمت مراجعه کنید و تیک میوت را بردارید.

مزایای استفاده از نوت اینستاگرام

شاید این سوال پیش بیاید که با وجود قابلیت‌های ارسال پست و استوری چه نیاز به استفاده از نوت اینستاگرام وجود دارد. اغلب کاربران اینستاگرام علاقه بیشتری به تصاویر از خود نشان می‌دهند تا متون. حتی اگر متنی را می‌پسندند و به اشتراک می‌گذارند، بیشتر به دلیل استفاده مناسب از تصاویر و ویدئوها در کنار آن است.

حتی اگر بنا به ارسال مطلب به جای عکس باشد، تعداد کاراکترهای قابل استفاده در کپشن هر پست اینستاگرامی، از تعداد کاراکترهای اپلیکیشن ایکس (توییتر سابق) نیز بیشتر است، علاوه بر آن شما می‌توانید متن‌هایی متعدد و هر چه قدر طولانی که دوست داشته باشید، در استوری‌ها بنویسید و هیچ نگرانی بابت تعداد حروف نداشته باشید. همین کار را در پست‌ها نیز می‌توان با تبدیل متن‌ها به عکس انجام داد و عملا متون طولانی را در بستر اینستاگرام ارائه کرد. با این وجود پس چه دلیل دارد که اینستاگرام این قابلیت به ظاهر محدود را به اپلیکیشن خود اضافه کرده‌است؟

در این قسمت می‌خواهیم تعدادی از مزایا و فواید کار کردن با نوت اینستاگرام را توضیح دهیم. شما در اینستاگرام چه پیج شخصی و وبلاگ داشته باشید، و چه پیج کاری و حرفه‌ای،  این قابلیت می‌تواند فواید زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.

مزایای استفاده از نوت برای صفحات شخصی

پیج‌ها و صفحات شخصی اغلب برای تعامل با دوستان و آشنایان دور و نزدیک ساخته می‌شوند. شما می‌توانید افکار، نظرات، عقاید، درد دل‌ها و شرح حال خود را به طور مختصر و مفید در این قسمت به اشتراک بگذارید. این کار چه مزیتی می‌تواند داشته باشد؟

  • از آنجایی که بخش نوت صرفا برای افرادی است که متقابلا همدیگر را فالو دارند، یادداشت گذاشتن در این قسمت ارتباط صمیمانه‌تر و شخصی‌تری را بین شما و مخاطبانتان ایجاد می‌کند.
  • چون این یادداشت‌ها در بالای صفحه دایرکت شما می‌آیند، معمولا راحت‌تر دیده می‌شوند و احتمال ندیدن آنها توسط دنبال‌کنندگان شما کمتر است.
  • دیدن یک یادداشت و خواندن پیام افراد، می‌تواند شروع کننده یک مکالمه دو نفره و شخصی باشد. نه تنها ارتباط تنگاتری ایجاد می‌شود که حتی می‌توانید با دوستانتان در مورد افکار و عقاید خود بحث و گفتگو کنید.
  • نوت اینستاگرام بهانه خوبی است که نظرات دوستان و فالوورهای اینستاگرام خود را در مورد یادداشتی که نوشته‌اید و یا ایده‌ای که دارید جویا شوید. در مواردی می‌توانید مشورت بگیرید و یا حتی در صورت نیاز طلب کمک کنید.

فواید استفاده از نوت برای کسب‌وکارها

اینستاگرام قدم به قدم با افزودن قابلیت‌های مختلف به اپلیکیشن خود، آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای اکثر قریب به اتفاق کسب‌وکارها تبدیل کرد. نه تنها کسب‌وکارهایی که محصولات فیزیکی و کالا عرضه می‌کنند، که حتی فعالیت‌های خدماتی و فرهنگی نیز در این بستر می‌توانند رشد و توسعه خوبی داشته باشند و نظر مخاطب را جلب و به او خدمت‌رسانی کنند.

تعدادی از فواید نوت برای کسب‌وکارها و پیج‌های خدماتی عبارتند از:

  • نوت اینستاگرام یک ابزار راحت و در دسترس برای به ‌اشتراک گذاری آخرین اخبار، اطلاعیه‌ها، تبلیغات فروش و تخفیف‌ها است.
  • از آنجایی که این قسمت صرفا برای افرادی که فالو می‌کنید نمایش داده می‌شود، فرصت خوبی فراهم می‌کند تا با صاحب‌نظران، کارشناسان، سرمایه‌گذاران، کارمندان و طرفداران برند خود ارتباط نزدیک‌تر و قوی‌تری برقرار کنید.
  • شبیه به مزیتی که برای صفحات شخصی در بالا گفتیم، در اینجا نیز می‌توانید از مشورت همه افراد موثر در کسب‌وکار خود بهره ببرید و نظر آنها را در مورد کیفیت محصولات جدید، ایرادات و اشکالات آنها، کمبودهای شرکت و سایز مسائل و چالش‌های کاری و فکری خود جویا شوید.
  • بودن نوت اینستاگرام در بالای صفحه دایرکت‌ها، این خوبی را دارد که راحت‌تر دیده می‌شود. مثل پیام شخصی نیست که در صورت زیاد بودن پیام‌ها به انتهای صفحه منتقل شود و مخاطب آن را از دست بدهد و یا دیر ببیند.

دیگر تک تک یک پیام را ارسال نکن!

گاهی لازم می‌شود که یک پیام واحد را تک تک برای افراد مورد نظرتان ارسال کنید و در دایرکت پاسخ آنها را دریافت کنید. با وجود نوت می‌توانید از آنها بخواهید که پاسخ خود را مستقیما برای شما ارسال کنند. به عنوان مثال می‌خواهید برای مناسبتی تخفیفی در نظر بگیرید و دوست دارید نظر فالورهایتان را نیز بدانید. یک نوت به همراه این سوال که «به نظر شما چند درصد تخفیف روی فلان محصول اعمال کنیم»، می‌تواند پاسخ‌های زیادی را روانه دایرکت شما کند.

با توجه به الگوریتم اینستاگرام، یکی از ملاک‌ها و معیارهای این اپلیکیشن برای فعال در نظر گرفتن پیج‌ها و پروموت کردن آنها، تعداد پیام‌های شخصی یا دایرکت‌های دریافتی و رد و بدل شده است. اگر نوت اینستاگرام خود را به دقت انتخاب کنید و بتوانید تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطب برقرار کنید، عاملی می‌شود برای دریافت دایرکت‌های بیشتر و رسیدن به بیشترین ویو در اینستاگرام شما.

شما می‌توانید در نوت، موارد فوری را که زمان در آنها اهمیت زیادی دارند، اطلاع‌رسانی کنید؛ آخرین تعداد و موجودی محصولات، آخرین مهلت استفاده از تخفیف‌ها، آخرین فرصت ثبت‌نام، تاریخ قرعه‌کشی و….

آیا نوت شبیه ایکس است؟

در معرفی نوت و یادداشت اینستاگرام گاهی گفته می‌شود که نوت چیزی شبیه ایکس (توییتر سابق) است. شاید کوتاه بودن متن نوت اینستاگرام باعث این تلقی شده باشد، اما خوب که دقت کنیم این دو تفاوت‌های بسیاری دارند. به‌ عبارتی به نظر نمی‌رسد که جز همین کوتاهی متن، اشتراک دیگری با هم داشته باشند.

شما در ایکس می‌توانید متن به همراه عکس یا ویدئو، لینک وبسایت و یا حتی نظرسنجی وارد کنید. می‌توانید با نوشتن مطالب مختلف و اتصال آنها به یکدیگر یک مطلب طولانی و دنباله‌دار،‌ یا به اصطلاح رشته توییت یا رشته ایکس ایجاد کنید. پست‌های ارسالی شما در آنجا دائمی هستند و تا زمانی که شما تصمیم نگیرید آنها را پاک کنید، از بین نمی‌روند. همه دنبال‌کنندگان شما می‌توانند مطلب شما را ببینند، لایک کنند،‌ نظر بدهند و برای سایرین ارسال کنند. حتی پاسخ‌ها و کامنت‌ها در ایکس برای همه فالوورها قابل روئت است. شما می‌توانید مطالب سایرین را ریتوییت کنید و یا روی آن نظر شخصی خود را بنویسید و در صفحه خود به اشتراک بگذارید.

با توجه به همه این مطالب و توضیحاتی که در معرفی نوت اینستاگرام آوردیم،‌ آیا این دو را شبیه به هم می‌دانید؟

کلام آخر

دنیای رقابت اپلیکیشن‌ها، دنیای وسیع و پیچیده‌ای است. یکی استوری اضافه می‌کند، دیگری نیز تصمیم می‌گیرد چیزی شبیه آن در اختیار کاربر قرار دهد. یکی از ابتدا فعالیت خود را بر محور پست‌های کوتاه و متن‌های خلاصه بنا کرده، در ادامه تصمیم می‌گیرد قابلیت افزودن عکس و فیلم اضافه کند و اجازه ارسال متن‌های بلندتری را بدهد.

شاید فرد خاصی در آغاز تصمیم داشته پلتفرمی تصویری و دیداری باشد، با بازخوردهایی که از مخاطبان خود و سایر شبکه‌ها می‌گیرد،‌ سعی می‌کند چیزی شبیه دیگری ارائه دهد.

نوت اینستاگرام با اینکه در نگاه اول، به دلیل کوتاهی متن و محدودیت ارسال کاراکتر، به‌ نظر می‌رسد که شبیه ارسال مطلب در ایکس (توییتر) است، اما تفاوت‌های زیادی با آن دارد. در این مطلب ابتدا توضیح دادیم که نوت اینستاگرام چیست، چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید، چه فواید و مزیت‌هایی برای همه افراد و به ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی دارد، و در انتها شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با ایکس را توضیح دادیم.

از این قابلیت جدید اینستاگرام استفاده کنید تا صفحه اینستاگرام شما فعال‌تر شود. در کنار این قابلیت‌ها، برای رشد بیشتر پیج خود می‌توانید از روش های استفاده از متن سنگین استوری و متن خاص کپشن اینستاگرام نیز استفاده کنید تا به بیشترین ویو اینستاگرام برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =