دسته‌ها
وی کِی

شبکه اجتماعی وی کِی VK چیست؟+ پنل وی کی

وی کی یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها کاربر فعال است. زمانی که صحبت از شبکه‌های مجازی و اجتماعی می‌شود، اغلب ما به یاد اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و تلگرام میافتیم، شاید گاهی اوقات هم به بعضی از شبکه‌های اجتماعی ایرانی همچون روبیکا فکر کنیم.

اما وی کی یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است که البته اغلب ما از آن بی‌خبر هستیم. به همین دلیل این مطلب را به بررسی و معرفی این شبکه اجتماعی به همراه امکانات، کاربرد و ویژگی‌های پنل وی کی اختصاص داده‌ایم.

وی کی چیست؟

وی کِی (VK) را با ویکی (Wiki) یا ویکی‌پدیا (Wikipedia) اشتباه نگیرید. وی کی مخفف VKontakte به معنای در تماس بودن است. وکنتاکته یک پلتفرم مشابه فیسبوک است که از قابلیت ساخت پروفایل، انتشار پست و چت کردن برخوردار است. این پلتفرم بیشتر متعلق به مردم روسیه و در مجموع اروپای شرقی است. اغلب کاربران آن هم از همان مناطق هستند و از این رو به فیسبوک روسی معروف است.

وی کی یا وکا دارای بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر است و در حال حاضر تعداد کاربران آن به حدود یک میلیارد هم می‌رسد. البته حدود هشتاد درصد این کاربران افراد روسی زبان هستند. با این وجود بخشی از کاربران را افرادی از کشورهای دیگر و از جمله آمریکایی‌ها تشکیل داده‌اند.

در واقع از آنجایی که این فیسبوک روسی از بیش از ۸۰ زبان دنیا و از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند، مردم کشورهای دیگر با هر زبانی می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. برای مثال پروفایل تشکیل دهند و در پنل وی کی خود فالوور جمع‌آوری کنند. در حال حاضر این پلتفرم با آدرس سایت VK.com سی‌امین وب‌سایت پرطرفدار جهان و اولین وب‌سایت پرکاربرد در روسیه و کشورهای اطراف آن به حساب می‌آید.

موسس وی کی کیست؟

به احتمال زیاد نام مؤسس وی کی را شنیده باشید. پاول دورف در سال ۲۰۰۶ این پلتفرم محبوب و کاربردی را تأسیس کرد و سال‌ها بعد با تأسیس تلگرام به صورت جهانی شناخته شد.

در واقع همین مسئله که سازنده تلگرام سازنده وی کی هم می‌باشد، می‌تواند تا حدود زیادی امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد وی کی را ثابت کند. همان‌طور که می‌دانید تلگرام اپلیکیشن پرطرفدار و محبوبی در بین ما ایرانیان است و اغلب به امنیت پنل تلگرام اطمینان داریم. به همین ترتیب هم می‌توانیم در خصوص وی کی مطمئن باشیم چراکه سازنده آن‌ها یک نفر است.

حتی روس‌ها باور دارند که این فیسبوک پاول دورف یا همان وکنتاکته، بهتر از فیسبوک مارک زاکربرگ است، پلتفرمی که صاحب سایر پلتفرم‌های محبوب از جمله واتس‌اپ و اینستاگرام است! دلایل مختلفی پشت این قضیه بوده و زمانی که امکانات و مزایای وی کی را بررسی کنیم، شما هم متوجه دلیل محبوبیت این اپلیکیشن روسی خواهید شد.

شبکه وی کی

مخاطبین وی کی چه کسانی هستند؟

استفاده از وی کی محدودیتی ندارد. هر فردی فاقد از ملیت می‌تواند یک پنل وی کی با توجه به نکات انتخاب عکس پروفایل راه‌اندازی کرده و روزانه تعداد زیادی لایک و فالوور جذب کند. با این وجود، مخاطبین وی کی گروه‌ها و افراد خاصی هستند و در واقع اغلب کاربران آن را این دسته افراد تشکیل داده‌اند. به طور خلاصه اغلب مخاطبین وکنتاکته به این ترتیب هستند:

  1. ملیت: همان‌طور که اشاره کردیم، وی کی با عنوان فیسبوک روسی معروف است. به این معنا که اغلب کاربران آن روس‌ها و یا روس زبانان هستند.

با این حال به دلیل محبوبیت، قابلیت‌ها و پشتیبانی از سایر زبان‌های دنیا، افراد با ملیت‌های دیگر هم از آن استفاده می‌کنند که ایرانی‌ها و آمریکایی‌های زیادی هم در بین آن‌ها دیده می‌شود.

  • گروه سنی: تحقیقات نشان داده‌اند که اغلب کاربران وی کی از نوجوانان و جوانان هستند. ۵۹ درصد کاربران آن از گروه سنی ۱۲ الی ۳۴ سال هستند. البته بخش کمی از آن و حدود تنها ۱۱ درصد از نوجوانان ۱۲ الی ۱۷ سال بوده و باقی افراد جوانان هستند.

این در حالی است که کاربران سایر پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها معروف اغلب از گروه سنی بالاتری هستند. برای مثال اغلب کسانی که دارای پنل فیسبوک یا توییتر هستند، از سنین ۳۵ به بالا را شامل می‌شوند‌. در نتیجه وی کی یک پلتفرم محبوب بین جوانان است.

به طور کلی کاربرد و امکانات خاص از جمله قابلیت‌های جذاب وی کی برای ساخت پروفایل باعث جذب کاربران جوان شده است. با این حال به یاد داشته باشید که حدود ۴۰ درصد کاربران آن از گروه سنی بزرگسال هستند. به این ترتیب محدودیتی در استفاده از این پلتفرم وجود ندارد.

کاربرد

کاربرد وی کی واضح و مشخص است. این پلتفرم برای ارتباط بهتر با دوستان و آشنایان یا برای مارکترها طراحی شده است. امکان تشکیل گروه، ارسال تصاویر، ویدئو و موزیک را فراهم کرده و می‌توانید در آن لحظات خوشی را با دوستان خود بگذرانید. یا حتی دوستان جدیدی با ملیت‌های گوناگون پیدا کنید و با فرهنگ‌های متفاوت آشنا شوید. در یک کلام، در ارتباط باشید.

امکانات وی کی

امکاناتی که پنل وی کی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تا حدودی مشابه فیسبوک است. در مجموع امکاناتی که فیسبوک روسی در اختیار کاربران خود می‌گذارد، این موارد را شامل می‌شود:

  1. ارسال پیام: مشخصاً محبوب‌ترین قابلیت وی کی یا وکنتاکته ارسال پیام به دوستان و آشنایان است. با این پلتفرم به‌آسانی و با سادگی یک کلیک می‌توانید انواعی از پیام‌ها را برای افراد ارسال کنید.

پیام صوتی، متنی، ویدئویی و حتی فایل‌های مختلف را بدون دردسر ارسال کنید. نه تنها برای یک نفر، بلکه در گروه‌های مختلف پیام ارسال کرده و ارتباطات را بهبود ببخشید.

  • انتشار پست: همان‌طور که گفته شد، وی کی همان فیسبوک روسی است. در نتیجه قابلیت پست گذاشتن هم یکی از قابلیت‌های اصلی و کلیدی این پلتفرم به حساب می‌آید. تصاویر زیبایی ثبت کنید و به‌آسانی آن‌ها را در پروفایل خود منتشر کنید.
  • جذب لایک و فالوور: در مجموع در پلتفرم یا اپلیکیشنی که قابلیت پست گذاشتن فراهم باشد، امکان لایک کردن و جذب فالوور هم وجود دارد. می‌توانید با ترفندهای خاص تعداد فالوور پنل وی کی خود را افزایش دهید و به محبوبیت خود اضافه کنید.
  • بازی کردن: در وی کی می‌توانید از بعضی از بازی‌های مخصوص وب سایت‌ها استفاده کنید و لذت ببرید.
  • تشکیل گروه: در قسمت Messages یا پیام‌های وکنتاکته می‌توانید به‌آسانی توسط گزینه Create Group Chat گروه تشکیل دهید و دوستان خود را اضافه کنید.
  • تکمیل حضور مجازی: اگر تولیدکننده محتوا، اینفلوئنسر و یا فروشنده محصولات خاصی هستید، می‌توانید با ساخت پروفایل و جذب فالوور وی کی حضور خود را در فضای مجازی پررنگ‌تر و کامل‌تر از همیشه کنید. حتی گاهی می‌تواند برای ساخت رزومه لینکدین هم کاربرد داشته باشد.
  • انجمن‌ها: در وی کی علاوه‌بر ساخت گروه، امکان انتشار و اطلاع‌رسانی در خصوص رویدادها، همایش‌ها و غیره وجود دارد.

مقایسه فیسبوک و وی کی

همان‌طور که اشاره کردیم، روس‌ها بر این باورند که فیسبوک روسی از فیسبوک اصلی بهتر و جذاب‌تر است. به همین دلیل در این قسمت به مقایسه وی کی و فیسبوک می‌پردازیم.

  1. کاربران: مجموعاً کاربران فیسبوک افرادی از سراسر جهان هستند. اغلب گروه سنی بزرگسال و بالای ۳۴ و ۳۵ سال را شامل می‌شوند. در مقابل اغلب کاربران پنل وی کی جوانان و روس زبانان هستند.
  2. طراحی ظاهری: طراحی فیسبوک روسی نسبت به فیسبوک معمولی ساده‌تر است. در نتیجه استفاده از آن هم راحت‌تر است. به همین دلیل هر فردی می‌تواند به‌آسانی از آن استفاده کند و به دانش خاصی نیاز ندارد.

همچنین فیسبوک در مرور زمان تغییرات بیشتری در طراحی اعمال کرده است. برای مثال در بعضی موارد کاربران با یک آپدیت ساده با تغییرات بسیاری مواجه می‌شدند. در حالی که طراحان وکنتاکته بیشتر پایبند ظاهری ساده و مینیمال هستند و بالطبع تغییرات کمتری ایجاد می‌کنند.

  • امکانات: در وی کی علاوه‌بر امکانات عمومی موجود در فیسبوک همچون انتشار پست و ارسال پیام، امکانات دیگری همچون امکان انتقال و آپلود محتوای بزرگسال و یا فیلم هم وجود دارد.

همچنین وی کی دارای قابلیت‌های دیگری همچون انجمن‌ها است که به آن اشاره کردیم.

  • نسخه‌ها: هر دو پلتفرم دارای نسخه‌های مختلف اندروید، آی‌پد، آی‌اوس و تحت وب هستند. در نتیجه هر دو را با هر گوشی می‌توانید به‌راحتی نصب و استفاده کنید.

نحوه ساخت اکانت وی کی

به طور کلی ساخت اکانت در وی کی در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها یکی از آسان‌ترین روش‌ها را دارد. برای این کار تنها باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا اپلیکیشن وی کی را نصب کرده یا به دلخواه از نسخه تحت وب استفاده کنید.
  • وارد شوید و از Sign Up استفاده کنید.
  • اطلاعات لازم شامل نام و نام خانوادگی را به همراه سال تولد وارد کنید.
  • منطقه و کشور را وارد کرده و شماره تلفن را بنویسید تا کد ورود پیامک شود.
  • کد دریافتی را وارد کنید.
  • یک پسورد بسازید و از پسوردهای ساده دوری کنید. پسورد ۱۲۳۴۵۶ رایج‌ترین پسورد مورد استفاده در وکنتاکته بوده و پیشنهاد می‌کنیم آن را استفاده نکنید.
  • برای شروع می‌توانید خرید فالوور وی کی انجام دهید.
خرید فالوور وی کی

جمع‌بندی

در این مطلب به هر آنچه که باید در خصوص شبکه اجتماعی وی کی بدانید، اشاره کردیم. در صورتی که می‌خواهید با سرعت بیشتری اکانت و پروفایل خود را در این پلتفرم تکمیل کنید، می‌توانید از خدمات پنل وی کی از سایت فالوده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 11 =