دسته‌ها
اینستاگرام تلگرام توییتر روبیکا واتساپ

اصول نوشتن متن بیو در شبکه‌های اجتماعی مختلف

در چند سال اخیر، رشد شبکه‌های اجتماعی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است و افراد بسیاری از این بستر برای فعالیت‌های شخصی، تجاری، آموزشی، فرهنگی، سرگرمی و… استفاده می‌کنند. متن بیو در هر شبکه اجتماعی نقش مهمی بر روی تقویت برند شخصی افراد می‌گذارد. از سویی دیگر بسیاری از کسب و کارها  با استفاده از بیوگرافی در هر شبکه اجتماعی به معرفی زمینه فعالیت‌شان، محصولات یا خدمات و همچنین برندینگ دیجیتال می‌پردازند.

تنظیم درست متن بیوگرافی در هر شبکه اجتماعی، نقش مهمی در جذب فالوور یا ممبر خواهد داشت. در اکثر الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، از متن بیو در نمایش نتایج جستجو استفاده می‌شود. بنابراین اگر به قسمت آمار در اینستاگرام یا کانال‌های تلگرامی مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که تعداد زیادی از فالور رایگان با کمک همین متن بیوگرافی  جذب پیج یا کانال‌ها شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

منظور از متن بیو چیست؟

بیوگرافی در رسانه‌های اجتماعی یک متن توصیفی کوتاه است که در بخش اطلاعات حساب رسانه‌های اجتماعی کاربران یا کسب و کارها درج می‌شود. به‌طور معمول اکثر شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس (توییتر سابق)، اینستاگرام، لینکدین، روبیکا و… از این قابلیت برخوردارند. در کنار شبکه‌های اجتماعی در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، واتساپ، ایتا و…  نیز امکان درج متن بیو وجود دارد.

متن بیو در رسانه‌های اجتماعی ابزاری برای معرفی یک فرد یا کسب و کار به مخاطبان است. بسیاری از افراد برای اینکه خود را به خوبی معرفی کنند به سراغ تهیه بیوگرافی خاص و بهینه شده‌ای می‌روند.
امروزه بسیاری از الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها از متن درج شده در بیو برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. به همین دلیل اکثر کارشناسان بازاریابی دیجیتال توصیه می‌کنند که در متن کوتاه برای بیو از کلمات کلیدی استفاده شود که به‌طور کلی فرد و زمینه کاری او را معرفی می‌کنند.

اجزای کلیدی پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

پروفایل در اکثر شبکه‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. بیو نیز در داخل پروفایل قرار می‌گیرد و ترکیب آن با اجزای دیگر به مخاطبان یک پیج کمک می‌کند تا به درک درستی از محتواهای آن دست یابند. در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها با اجزای کلیدی زیر روبه‌رو می‌شویم:

  1. تصویر هدر؛
  2. عکس پروفایل؛
  3. نام کاربری؛
  4. نام نمایشی؛
  5. یک متن توضیحی کوتاه یا همان بیوگرافی؛
  6. اطلاعات تماس، ایمیل و…؛
  7. لینک سایت یا صفحه وبلاگ.

استفاده درست از هر کدام از این اجزا، موجب می‌شود تا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هدفمندتر اتفاق بیفتد.

چرا بیو در شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

افراد یا کسب و کارها با شناسایی مخاطبان هدف‌شان در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای جذب آن‌ها تلاش می‌کنند تا امکان توسعه برند دیجیتال را داشته باشند. امروزه سوشال مدیا به یک بخش مهم از زندگی افراد و کسب و کارها تبدیل شده است و آن‌ها برای اینکه به حداکثر جلب توجه دست یابند، نیاز دارند تا از ابزارهای مختلفی که در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی موجود هستند به درستی استفاده کنند.

متن بیو اولین برداشتی است که دیگران از یک فرد یا برند تجاری به‌دست می‌آورند. زیرا اولین چیزی است که هنگام بازدید پروفایل رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند. بنابراین داشتن یک متن بیوگرافی جذاب، کلید جذب فالوور رایگان و موفقیت در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. یک متن کوتاه برای بیو که به‌طور خاص و حرفه‌ای نوشته شود، تنها در عرض چند ثانیه بر روی تصمیم بازدید کنندگان از پروفایل برای دنبال کردن یا دنبال نکردن اثر می‌گذارد.

به همین دلیل اگر به دنبال ایجاد تفاوت با سایر افراد یا کسب و کارهای دیگر هستید باید همیشه راهکارهایی را برای بهینه‌سازی متن بیو جستجو کنید. در نوشتن بیوگرافی، تک‌تک کلمات از اهمیت زیادی برخوردارند. هر بخش از بیو فرصتی است برای معرفی توانایی‌ها و ارزش‌هایی که دارید.

یک بیوگرافی قدرتمند امکان جذب مشتریان، افراد همکفر و همکاران بالقوه را فراهم می‌آورد. بنابراین نوشتن بیو خاص و لاکچری تنها نباید برای دستیابی به اهداف ظاهری باشد، بلکه باید از آن برای تقویت برند شخصی یا برند تجاری استفاده شود.

اهمیت متن بیو در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

در فضای آنلاین و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی امکان حضور تمامی افراد وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا ساخت اکانت‌های جعلی و نامعتبر میزان اعتماد افراد به پیج‌های مختلف را کاهش دهد. از همین‌رو بسیاری از افراد و کسب و کارها به هدف معرفی خود و اعتمادسازی با کمک متن بیو، شرح مختصری از زمینه کاری، علاقه‌مندی‌ها، چشم‌اندازها، هشتگ‌های مهم و دعوت به اقدام از طریق لینک موجود در پروفایل را ارائه می‌دهند.

حتی افرادی که از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف شخصی یا سرگرمی استفاده می‌کنند نیز باید در متن کوتاه برای بیو، اطلاعات جامع و کاملی را از خود قرار دهند. متن بیوگرافی نقش مهمی در جذب فالوور برای اینستاگرام یا همچنین جذب ممبر برای تلگرام داشته و مخاطبان را به سمت هدف مدنظر افراد یا کسب و کارها هدایت می‌کند.

چطور یک متن بیو حرفه‌ای برای رسانه‌های اجتماعی بنویسیم؟

وقتی صحبت از نوشتن بیوگرافی می‌شود، نوع رسانه اجتماعی و زمینه‌های فعالیت کاربران در آن اهمیت می‌یابد. زیرا هر شبکه اجتماعی برای هدف خاصی طراحی شده است و این هدف بر روی متن بیو تاثیر می‌گذارد. در این قسمت، قصد داریم تا به اصول عمومی اشاره کنیم که در اکثر شبکه‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرند.

فراموش نکنید که متن بیوگرافی اولین برداشتی است که بازدیدکنندگان از نمایه (پروفایل) یک پیج به‌دست می‌آورند. بنابراین باید جذاب باشد تا مخاطب را وادار به دنبال کردن (فالو) نماید. نکات زیر کمک زیادی به بهینه‌سازی بیوگرافی در اکثر شبکه‌های اجتماعی می‌کنند:

1- هدفمند باشید

هیچ تفاوتی ندارد که بیو را برای کدام شبکه اجتماعی می‌نویسید. با توجه به شناختی که از پرسونا مخاطبان و اهداف‌شان دارید یک بیو کامل، جامع و البنه هدفمند را بنویسید. توجه داشته باشید که در متن کوتاه برای بیو باید بر روی تک به تک کلمات تمرکز کنید. زیرا در هر کلمه‌ای می‌تواند پیام و منظوری قرار گیرد که برای مخاطب قابل درک است.

یک بیوگرافی کامل و خاص فرصتی برای ایجاد قلاب است. در بیو شخصی و بیو کسب و کاری باید به دنبال جذب مخاطبینی باشید که با اهداف‌تان سازگاری دارند. بسیاری از برندها در متن بیو به برجسته کردن محصولات، خدمات، مدل ذهنی، معرفی زمینه کاری، شرکای تجاری و… می‌پردازند.

استفاده درست از کلیدواژه‌های کانونی و هشتگ‌های مرتبط با زمینه فعالیت علاوه‌بر کمک به مخاطبان برای درک موضوع فعالیت پیج به الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی هم کمک خواهد کرد تا پروفایل شما را با کلمات کلیدی متناسبی در نتایج جستجوی مرتبط نمایش دهند.

2- اطلاعات لازم را ارائه دهید

ممکن است یک متن بیو عاشقانه یا متن بیو سرگرم‌کننده را در بیو اینستاگرام یا بیو تلگرام قرار دهید. این موضوع تا حدود زیادی به ماهیت فعالیت پیج‌تان بر می‌گردد. اما باید توجه داشته باشید که در کنار این موارد باید اطلاعات لازم برای مخاطبان را نیز در بیو قرار دهید. بسیاری از کاربران در مراجعه به بیوگرافی به دنبال اطلاعات خاصی هستند.

آن‌ها زمینه کاری، نمونه کارها، آدرس وب‌سایت یا محل دفتر، شعب نمایندگی، میزان تحصیلات، علایق شخصی و… را قصد دارند از اطلاعات موجود در بیو متوجه شوند. بنابراین درج کامل بیو موجب می‌شود تا کاربران به اطلاعات مورد نیازشان به‌سادگی دست پیدا کنند و اعتماد بیشتری را به‌دست آورند.

3- خلاق باشید

متن بیو خلاقانه

اگر قصد جذب حداکثری مخاطبان را دارید در متن بیو خلاقیت‌تان را نمایش دهید. استفاده درست از ایموجی، هشتگ، فونت خاص یا پر رنگ کردن بخشی از متن (Bold) موجب می‌شود تا توجه مخاطبان بر روی کلیدواژه‌های هدف جلب شود. خلاق بودن یک فرد یا کسب و کار را می‌توان در ظاهر بیو پیج‌شان در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. حتی در بسیاری از مواقع پیج کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، نمونه کار واقعی آنان محسوب می‌شود.

4- مخاطب را به بسترهای هدف انتقال دهید

هدف از شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های تبلیغاتی که در آن‌ها اجرا می‌شوند، جذب مخاطب است. اما این مخاطبان باید در نهایت به وب‌سایت، فروشگاه اینترنتی، دایرکت، ارسال ایمیل یا تماس تلفنی ترغیب شود. این کار به کمک لینک درج شده در قسمت پروفایل شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر می‌شود. در متن بیو باید متقاعدکنندگی کافی برای ترغیب کاربران به کلیک بر روی لینک ایجاد شود.

لینک موجود در پروفایل بهترین فرصت برای هدایت کاربران به سمت صفحات لندینگ پیج است. به‌طوری که در بسیاری از مواقع میزان موفقیت در شبکه‌های اجتماعی را با نرخ کلیک بر روی لینک پروفایل می‌سنجند. نوشتن بیوگرافی خاص و ترغیب‌کننده بر روی میزان کلیک بر روی لینک اثر زیادی می‌گذارد.

5- تمامی جزئیات مرتبط را کامل کنید

در هر پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، امکانات خاصی برای کاربران در پروفایل در نظر گرفته شده است. اگر امکان درج تلفن، ایمیل و… را دارید، حتما با تکمیل آن‌ها به افزایش کیفیت پروفایل‌تان بپردازید. بسیاری از افراد تمایلی ندارند که در دایرکت به کسب و کار یا فردی پیام دهند. درج تلفن، ایمیل یا آدرس سایت در بیوگرافی موجب می‌شود تا مخاطبان اعتماد بیشتری به‌دست آورند.

6- از زبان مناسب برای متن بیو استفاده کنید

متن بیو انگلیسی، متن بیو روسی، متن بیو فارسی، متون بیو عربی و… از کدام یک استفاده کنیم؟
این سوالی است که بسیاری از افراد آن را می‌پرسند و به دنبال جواب منطقی و درستی هستند. اگر به دنبال یک بیو کوتاه مفهومی هستید یا قصد دارید بیوگرافی شیک کوتاه بنویسید، امکان استفاده از زبان‌های مختلف را دارید. اما اگر قصد نوشتن متن بیو به‌صورت حرفه‌ای را دارید باید در انتخاب زبان دقت کافی داشته باشید.

نوشتن متن بیو انگلیسی یا متن بیو روسی، زمانی که اکثر مخاطبان فارسی‌زبان هستند، کاری اشتباه است. در نوشتن متن به پرسونای مخاطبان و توانایی‌های آنان توجه کنید تا امکان انتقال پیام‌های مدنظرتان را داشته باشید. عدم توانایی در خواندن بیو یا درک نکردن پیام آن، موجب ترک سریع پروفایل توسط مخاطبان می‌شود.
در چنین شرایطی نه تنها فرد یا کسب و کار به هدفش نمی‌رسد، بلکه باعث امتیاز منفی از سوی الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی برای پیج می‌شود. بنابراین باید متن بیوگرافی ساده، روان و شفاف باشد و با زبان رایج در بین اکثریت مخاطبان پیج نوشته شده باشد.

7- دعوت به اقدام داشته باشید

همیشه باید طراحی یک دعوت به اقدام (CTA) خاص از طریق متن کوتاه برای بیو در شبکه‌های در نظر گرفته شود. اگر قصد دارید تا مخاطبان بعد از مشاهده پروفایل‌تان یک دعوت به اقدام خاص را انجام دهند، باید متن بیو را هدفمند بنویسید. بیو شبکه‌های اجتماعی یک نقطه مناسب برای تبدیل مخاطب به مشتری است. بنابراین به‌طور مستقیم در بیو به بازدیدکنندگان پیشنهاد خرید محصول یا خدمت، درج شماره تلفن در فرم تماس یا دانلود فایل یا جزوه آموزشی را ارائه دهید.

8- از عکس پروفایل مرتبطی استفاده کنید

متن بیوگرافی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اما در کنار آن اجزای دیگری مانند عکس پروفایل نیز اهمیت دارند. عکس نمایه یا حتی عکس هدر نشان‌دهنده هویت برند است. عکس نمایه در بسیاری از کسب و کارها لوگوی آنان است. البته در پروفایل شخصی افراد، بهتر است از تصاویر واضحی استفاده شود که در آن چهره قابل تشخیص است. داشتن هارمونی و تناسب بین عکس، هدر، متن بیوگرافی، ساختار پست‌ها و… موجب می‌شود تا شخصیت برند به درستی به مخاطبان نمایش داده شود. 

پیشنهاد: راهنما انتخاب عکس پروفایل در شبکه های اجتماعی

آیا می‌توانم از یک متن بیو برای همه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنم؟

یک سوال کلیدی و مهم که پاسخ به آن برای تمامی افراد و کسب و کارها بسیار حیاتی است. در موضوع برندسازی همیشه تاکید می‌شود که برای ماندگاری در ذهن مخاطبان باید از یک هویت ثابت در تمامی پلتفرم‌ها استفاده شود. اما این موضوع درباره متن کوتاه برای بیو در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز مصداق دارد؟!

در حالی که باید به‌لحاظ ساختار، هویت بصری، لحن گفتاری، شخصیت برند و… در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ثابت باشید، مهم است که متن بیوگرافی را متناسب با هر پلتفرم و مخاطبان آن تنظیم کنید. هر شبکه اجتماعی برای اهداف خاصی  طراحی شده است و ساختار محتواها و فرمت انتشار در آن‌ها با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. به همین دلیل است که کاربران آن‌ها متفاوت از یکدیگر بوده یا حداق انتظار رفتاری متقاوت از مخاطبان را داریم.

انتخاب بهترین شیوه برای فعالیت در هر شبکه اجتماعی از نوشتن متن بیو در آن شروع می‌شود. از سویی دیگر در هر شبکه اجتماعی محدودیت‌هایی در تعداد کاراکتر، تعداد لینک، میزان فضا، امکان اشتراک‌گذاری نمونه کار یا مهارت، درج هشتگ، معرفی محصولات، درج ایموجی و… وجود دارد. به همین دلیل باید بیو را به‌صورت اختصاصی برای هر شبکه اجتماعی نوشت و آن را منتشر کرد.

آشنایی با نوشتن متن بیو در شبکه‌های اجتماعی مختلف

تا همین چند سال پیش شبکه‌های اجتماعی بسیار محدود بودند، اما در حال حاضر شاهد گسترش شبکه‌های اجتماعی هستیم. علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی خارجی، رسانه‌های اجتماعی داخلی نیز ایجاد شده و در حال رشد هستند. افراد و کسب و کارها برای اینکه میزان شانس خود برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهند باید به‌طور دقیق به تحلیل آن‌ها پرداخته و شبکه‌ایی را انتخاب کنند که تعداد بیشتری از کاربران هدف‌شان در آن فعال هستند.

بعد از شناسایی شبکه اجتماعی مناسب باید به نکات فنی و بازاریابی در آن شبکه توجه کرد تا فرصت بیشتری برای رسیدن به نتایج مورد انتظار را داشته باشیم. یکی از نکات فنی و مهم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، آماده‌سازی پروفایل و متن بیو است. در هر شبکه اجتماعی باید بیوگرافی خاص با توجه به ماهیت آن و نوع پرسونای کاربران تهیه شود.

اگر چه نوشتن بیو کاری تخصصی است، اما هر فرد یا کسب و کاری با توجه به نوع شبکه اجتماعی و شناختی که از کاربران دارد، می‌تواند بهترین متن بیو را تهیه کند. در ادامه به بررسی نحوه نگارش متون بیو در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف می‌پردازیم:

1-    متن بیو در اینستاگرام

اینستاگرام از شبکه‌های اجتماعی تصویری و ویدئومحور است که مخاطبان بسیاری دارد. اگر چه هدف این شبکه اجتماعی از ابتدا سرگرم کردن مخاطبان با محتواهای فان بود، اما رشد مخاطبان و تعامل بالای آنان با پست‌ها موجب شد تا کسب و کارهای بسیاری برای افزایش فروش محصولات یا خدمات به سراغ این شبکه اجتماعی بیایند.
از همین‌رو، تنظیم پروفایل حرفه‌ای در اینستاگرام دارای اهمیت زیادی است. برای جذب فالوور اینستاگرام باید به متن بیو توجه کرد.

ساخت بهترین بیو اینستاگرام

برای تکمیل بیو در اینستاگرام باید به قسمت ویرایش پروفایل (Edit Profile) رفته و متن 150 کاراکتری را در قسمت دیسکرپشن وارد کرد. یک بیو خوب با یک بیو نامناسب تفاوتی به اندازه فالو یا آنفالو دارد. در یک پیج شخصی علاوه‌بر معرفی تخصص، تحصیلات و سمت شغلی، می‌توان به گذاشتن آیدی پیج کاری پرداخت تا بدین وسیله مخاطبان را به سمت آن پیج هدایت کرد.

همچنین درج هشتگ‌های ترند و مرتبط با موضوع پیج اینستاگرامی به بهتر دیده شدن آن کمک می‌کند. هنگام تنظیم متن بیو اینستاگرام باید به نوع پیج توجه کرد. در اینستاگرام با چندین نوع پیج مواجه می‌شویم که در هر نوعی باید بیوگرافی خاصی در نظر گرفته شود:

  1. بیو اینستاگرام پیج سرگرمی؛
  2. بیو اینستاگرام با متن کوتاه و مفهومی؛
  3. متن توصیفی و بلند در بیو اینستاگرام؛
  4. بیو اینستاگرام با متنی منحصربه‌فرد و خلاقانه؛
  5. بیو اینستاگرام الهام‌بخش و انگیزشی؛
  6. و…

هر کدام از حالت‌های فوق متن بیو باید متناسب با پیج و اهداف آن نوشته شود.

2-    متن بیو در ایکس یا همان توییتر سابق

توییتر از شبکه‌های اجتماعی متن‌محور است که البته در آن از تصاویر، ویدیو و صوت نیز استفاده می‌شود. اکثر سیاستمداران، کارآفرینان، نویسندگان و فعالان اجتماعی از شبکه اجتماعی توییتر استفاده می‌کنند و توییت‌های بسیاری را درباره موضوعات روز منتشر می‌کنند. در شبکه اجتماعی ایکس، متن بیو تاثیر بسیاری در جذب مخاطب دارد.
در توییتر نیز مانند اکثر شبکه‌های اجتماعی، انتخاب نام و تصویر مناسب در کنار استفاده از کلمات کلیدی هدف در بخش زندگینامه کمک زیادی به جذب مخاطب خواهد کرد.

استفاده از کلمات مرتبط با شغل و حرفه، نام برند یا کسب و کار، موضوعات ترند روز و… می‌تواند بر روی بهتر دیده شدن بیو توییتر اثر بگذارد. همچنین در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توییتر سابق، می‌توانید یکی از پست‌های قبلی را سنجاق (Pin) کنید. این پست سنجاق‌شده کمک زیادی به بهینه‌سازی بیو پیج‌تان خواهد کرد.

3-    ایجاد بیوگرافی خاص در لینکدین

در لینکدین با توجه به ماهیت این شبکه اجتماعی به متن بیو توجه ویژه‌ای شده است. این شبکه اجتماعی که نقش مهمی در یافتن مشاغل جدید یا پروژه‌های کاری برای کارجویان داشته و به کارفرمایان کمک می‌کند تا نیروی مستعد مورد نیازشان را بیابند، بخشی به نام درباره یا About دارد که کاربران تا 2000 کاراکتر در آن درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای خود می‌نویسند.

بیو لینکدین جدا از معرفی فرد یا کسب و کار به مخاطبان، توانایی مالک پیج در نویسندگی و ارائه را نشان می‌دهد. در متن بیو لینکدین با استفاده از کلمات کلیدی هدف این شانس را خواهید داشت تا در نتایج جستجو گوگل نیز دیده شوید و ترافیک قابل توجه‌ای را به سمت پیج لینکدین‌تان جذب و در نهایت باعث افزایش فالوور لینکدین شما می شود. در بیو لینکدین باید تمرکزتان را به معرفی مهارت‌های‌تان بگذارید و با معرفی نمونه کارهایی که دارید، کارفرمایان را ترغیب به شروع همکاری نمایید. نکاتی درباره بیو لینکدین:

  1. برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی در بیو لینکدین باید توضیحات کاملی را ارائه دهید زیرا فضای بیشتری برای نوشتن دارید و ماهیت این شبکه نیز ایجاب می‌کند که شفافیت داشته باشید؛
  2. موقعیت شغلی فعلی یا گذشته‌تان را شرح دهید و از تجارب و نمونه کارها بگویید؛
  3. به‌طور واضح و شفاف موفقیت‌هایی که داشته‌اید را برجسته کنید و درباره آن‌ها صحبت کنید؛
  4. درباره شخصیت‌تان در فضای شغلی و شخصی صحبت کنید؛
  5. در نوشتن بیو لینکدین از داستان‌سرایی استفاده کنید تا متنی جذاب را در اختیار خوانندگان قرار دهید و تعامل بهتری ایجاد کنید.

4-    ایجاد بیو تلگرام

تلگرام یک پیام‌رسان محبوب است که با اضافه شدن امکانات مختلفی به آن از جمله درج کامنت، ری‌اکت لایک و… تا حدود زیادی به شبکه‌های اجتماعی شباهت پیدا کرده است. نوشتن متن بیو تلگرام برای اکانت‌های شخصی و کانال‌های تلگرام اهمیت زیادی دارد. 


در کانال‌های عمومی اگر بیو تلگرام به خوبی نوشته شود، شانس زیادی برای جذب ممبر تلگرام از طریق بخش جستجو در این پیام‌رسان خواهید داشت. ساخت بیو تلگرام یک هنر است که در آن باید به ماهیت فعالیت، اهداف، علایق و توانمندی‌ها را در قالب یک متن کوتاه برای مخاطبان به نمایش بگذارید.

برای نوشتن متن بیوگرافی در تلگرام 140 کاراکتر را در اختیار دارید. بنابراین باید از بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید که که متناسب با فعالیت‌تان باشد تا شانس دیده شدن در نتایج جستجو تلگرام را داشته باشید. استفاده از ایموجی و بروزرسانی مستمر متن بیو تلگرام کمک زیادی به شما خواهد کرد تا به بهترین حالت ممکن برسید.

5- متن بیو در روبیکا

روبیکا یک شبکه اجتماعی ایرانی است که امکان درج بیو در آن همانند بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. از مزایای روبیکا برای فارسی‌زبانان این است که به درستی از فونت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل برای متن بیو روبیکا، امکان بروز خلاقیت و جلب نظر مخاطبان وجود دارد.

در روبیکا نیز با استفاده از کلمات کلیدی خاص در متن بیو، امکان جذب مخاطب وجود دارد. جذب فالوور روبیکا موجب می‌شود تا موقعیت‌های تجاری مناسبی را در این شبکه اجتماعی تازه تاسیس به‌دست آورید.

5-    متن بیو در واتساپ

واتساپ یکی از پیام‌رسان‌های مهم برای افراد و کسب و کارهای کوچک و بزرگ محسوب می‌شود. به همین دلیل نوشتن یک بیو حرفه‌ای و جذاب در آن اهمیت زیادی دارد. در هنگام نوشتن متن بیوگرافی در واتساپ باید به حوزه فعالیت، تخصص، نام شرکت و… اشاره کرد تا مخاطبان با مطالعه این موارد، اعتماد کافی را به شخص یا شرکت به‌دست آورند.
از مزایای واتساپ این است که در بخش درباره، گزینه‌های پیش‌فرض بسیاری وجود دارد که می‌توانید برحسب نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

7- تنظیم متن بیو در ایتا

ایتا نیز از پیام‌رسان‌های محبوب ایرانی است که با از دسترس خارج شدن تلگرام و واتساپ از اینترنت داخل ایران، افراد بسیاری به سراغ استفاده از آن رفته‌اند. در متن بیوگرافی ایتا امکان استفاده از 70 کاراکتر را دارید. بهتر است این کاراکترها معرف فعالیت، تحصیلات و زمینه شغلی‌تان باشند.

البته اگر از پیام‌رسان ایتا استفاده شخصی می‌کنید، بیوگرافی خاص را هم به کار بگیرید. بیو عاشقانه، بیو خاص و لاکچری، بیوگرافی شیک و کوتاه یا بیو کوتاه و مفهومی از حالت‌های مختلفی هستند که در متن بیو پیام‌رسان استفاده می‌شوند. البته بهتر است، کمی خلاقیت داشته باشید و یک بیو خاص و منحصربه‌فرد را با کمک نگارش خودتان ایجاد کنید تا بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرید.

8- آماده‌سازی متن بیو فیسبوک

متن بیو در اکانت فیسبوک اولین برداشت کاربران از یک صفحه در این شبکه اجتماعی است. براساس آخرین تحقیقات در فیسبوک از زمان ورود یک کاربر به یک صفحه تنها در حدود 3 ثانیه طول می‌کشد که وی تصمیم بگیرد که دکمه دنبال کردن را بزند یا نه!

اگر چه در سالیان اخیر با رشد اینستاگرام، توییتر و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، از اهمیت فیس‌بوک در ایران تا حدود زیادی کاسته شده است، اما هنوز هم امکانات خاصی که در این شبکه اجتماعی وجود دارد برای بسیاری از کاربران و کسب و کارها  جذاب است. از همین‌رو باید به نکاتی درباره نوشتن متن بیو توجه کنیم.

نکات مهم در تکمل بیو فیسبوک

در بیو فیسبوک در قسمت بیوگرافی بهتر است به سراغ تکنیک‌های داستان سرایی یا همان Story Telling برای جلب توجه مخاطبان بروید تا آن‌ها به برند یا صفحه شخصی‌تان علاقه‌مند شوند. در نوشتن متن بیوگرافی فیسبوک یا پینترست فروتنی را کنار بگذارید. شما باید تمامی توانایی‌های که خودتان یا برندتان دارید را برای مخاطبان به نمایش بگذارید. بهتر است لیستی از مهارت‌ها، محصولات و خدمات را در بیو به مخاطب معرفی کنید.

در فیسبوک نیز مانند بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی، استفاده درست و به‌موقع از ایموجی‌ها باعث جذابیت بیوگرافی و افزایش توجه‌ها می‌شود. به‌کارگیری ایموجی‌های متناسب در بین متن بیو باعث ایجاد تمایز بین صفحه شما و سایر کاربران یا کسب و کارها می‌شود. به‌عنوان مثال در بیو فیسبوک یک آژانس هوایی استفاده از ایموجی هواپیما و هتل مناسب بوده و به درستی زمینه فعالیت پیج را نشان می‌دهد.
همچنین در صفحات فیسبوک به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت‌تان موجب خواهد شد تا در نتایج جستجو این شبکه اجتماعی بهتر دیده شوید و امکان جذب فالوور رایگان را داشته باشید.

نکات مهم در تنظیم متن بیو شبکه‌های اجتماعی

برای اینکه متن بیوگرافی خاص و جذاب باشد باید به نکات مختلفی توجه کرد. رعایت این نکات به افراد یا کسب و کارها کمک می‌کند تا در شبکه‌های اجتماعی متفاوت از دیگران باشند و توجه بیشتری را به‌دست آورند:

1- هدف‌گرایی

در نوشتن متن بیو در هر شبکۀ اجتماعی هدف‌گرا باشید. شناسایی هدف موجب می‌شود تا متنی موثر را برای کاربران بنویسید. هر فرد یا کسب و کاری بعد از مدتی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی متوجه پرسونای مخاطبان و علاقه‌مندی‌های آنان می‌شود. اینکه چه پستی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد یا چه کامنت‌هایی توسط مخاطبان درج می‌شود به مدیر هر پیجی در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا متن کوتاه مناسبی را برای بیو تهیه کند تا فالوور یا ممبر بیشتری جذب شود.

2- دعوت به اقدام

جذب فالور اینستاگرام یا ممبر تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، اما زمانی این فالوررها ارزشی را برای کسب و کار ایجاد می‌کنند که اقدام مدنظر کسب و کار را انجام دهند. به همین دلیل باید در متن بیوگرافی توجه کاربران را به لینک وب‌سایت، ارسال دایرکت، تماس تلفنی، ایمیل و… جلب کنیم.

3- رعایت شفافیت در متن بیو

بیو شبکه‌های اجتماعی تا حدود زیادی شخصیت یک فرد یا کسب و کار را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید تا متن بیوگرافی شفاف و واضح باشد تا مخاطبان با هر سطحی از آگاهی و سواد متوجه منظور Bio شوند.

4- منحصربه‌فرد بودن بیو

کپی کردن متن بیوگرافی‌های خاص یا لاکچری و قرار دادن آن در پیج از ضعیف‌ترین کارهای ممکن است. استفاده از هنر کپی‌رایتری در نوشتن بیو شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در انتقال پیام به مخاطبان با کمترین تعداد کلمه را دارد.

5- بروزرسانی بیوگرافی

نوشتن متن بیو کاری سخت، پیچیده و زمان‌بر است که نیاز به تفکر زیادی دارد. این سختی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که برای استفاده از ترندهای روز نیاز است تا Bio پیج هر چند مدت بروزرسانی شود. بهتر است برای مقایسه بیوهای مختلف و دستیابی به بهترین متن، معیاری برای عملکرد آن‌ها تعریف کنید. بهینه‌سازی بیو یکی از مهمترین کارهایی است که ادمین‌ها با توجه به ترندهای روز و هشتگ‌های داغ شده انجام می‌دهند.

سخن پایانی

تهیه متن بیو در شبکه‌های اجتماعی از مهمترین کارهایی است که اینفلوئنسرها، کسب و کارها و حتی کاربران عادی باید آن را انجام دهند. بیو در هر شبکه اجتماعی باید با توجه به کاربرد آن و پرسونای مخاطبان فعال تهیه شود. اگر متن بیوگرافی بادقت تهیه شود، نقش زیادی در جذب فالوور خواهد داشت و کسب و کار با کمترین هزینه به رشد کافی در شبکه‌های اجتماعی دست خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =