دسته‌ها
گیت‌هاب

بهبود رزومه کاری با افزایش فالوور گیت هاب

چگونه فعالیت در گیت هاب و ساخت پروژه‌های متن باز می‌تواند رزومه شما را به عنوان یک توسعه دهنده نرم‌افزار حرفه‌ای تر جلوه دهد و موجب افزایش درآمدتان بشود.

فهرست مطالب این نوشته

بهبود رزومه کاری با افزایش فالوور گیت هاب

گیت هاب GitHub با داشتن ۴۰ میلیون کاربر، یکی از پلتفرم‌های پیشرو در حوزه توسعه آنلاین است. برنامه نویسان هر روز از GitHub  برای کار بر روی پروژه‌ها‌ی خود و همکاری با دیگران استفاده می‌کنند. امروزه در بازار کار رقابتی توسعه نرم‌افزار، می‌توانید از GitHub برای نشان دادن مهارت‌های خود و بهبود رزومه کاری‌تان بهره‌مند شوید.

بهبود رزومه در گیت‌هاب

نحوه کار با  گیت هاب GitHub

توسعه دهندگان از GitHub برای مدیریت و ذخیره سازی نسخه‌های مختلف پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر روی یک برنامه وب کار می‌کنید، می‌توانید کد خود را در GitHub آپلود کرده و به سادگی آن را در آنجا ذخیره کنید. به این ترتیب، این امکان را دارید که بعداً روی آن کار کنید و یا در ادامه از دیگران دعوت کنید تا به شما در نوشتن و تصحیح آن کمک کنند.

مزایای قرار دادن GitHub در رزومه

روشی برای اثبات مهارت شما در برنامه نویسی

ادعای اینکه شما یک برنامه نویس هستید آسان است، اما اثبات آن چیز دیگری است. نشان دادن کار با گیت هاب در رزومه شما به کارفرمای آینده شواهد ملموسی از مهارت‌های شما می‌دهد.

نمایش مهارت خود در همکاری با دیگران

توانایی همکاری با دیگران در GitHub نشان می‌دهد که شما می‌دانید چگونه درکنار برنامه نویسان دیگر کار باکیفیت تولید کنید.

نشان دهنده علاقه شما به برنامه نویسی

توسعه دهندگانی که از GitHub برای کمک به برنامه نویسی متن باز استفاده می‌کنند، شور و شوق تحسین برانگیزی دارند. آن‌ها به برنامه نویسی تنها به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کنند، بلکه بخش بزرگی از زندگی و تفریحات‌شان را نیز تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد: بهبود رزومه کاری در لینکدین

برخی از نکاتی که می‌بایست قبل از قرار دادن GitHub در رزومه خود رعایت کنید

به پروفایل خود ظاهری حرفه ای بدهید

قبل از اینکه GitHub را در رزومه خود قرار دهید، باید تاریخچه کدنویسی خود را مرور کنید و مطمئن شوید که اگر یک پروژه‌‌ در گیت هاب را نمی‌خواهید کارفرما ببیند، آن‌ را حذف کرده یا به حالت خصوصی دربیاورید. همچنین می‌توانید بهترین مخازن‌تان را به بالای نمایه GitHub خود پین کنید و سپس آن‌ها را به ترتیبی که می‌خواهید ارائه شوند رتبه بندی کنید.

ایجاد فایل‌های readme برای پروژه‌های برتر خود

شرکت‌های توسعه انتظار دارند که پرسنل نه تنها بتوانند کد را بنویسند و بخوانند، بلکه آن را به درستی مستندسازی کنند. بهترین راه برای انجام این کار، ایجاد فایل‌های readmeاست که شامل توضیحی برای هر پروژه در گیت هاب که پین‌شده است، توضیح سریع ماهیت ‌‌آن پروژه، دلیل وجود آن، تأثیرش بر کاربران و سایر سؤالات مهم است.

سعی کنید برای پروفایل خود ستاره گیت هاب بگیرید

در GitHub، ستاره‌ها به عنوان نشانه‌هایی از تایید و توصیه سایر توسعه دهندگان نرم افزار عمل می‌کنند. هر چه ستاره‌های بیشتری در هر یک از پروژه‌های خود داشته باشید، شانس بیشتری وجود دارد که یک مدیر استخدام به سرعت استعداد شما را به عنوان یک کدنویس حرفه‌ای تشخیص دهد.

در حوزه‌‌های متفاوتی فعالیت داشته باشید

اگر نمایه گیت هاب شما تنها پروژه‌های توسعه اپلیکیشن موبایل را شامل شود، ممکن است برای یافتن شغلی که بر سایر شاخه‌های توسعه نرم افزار تمرکز دارد دچار مشکل شوید.

استار یا ستاره گیت هاب GitHub و مزیت‌های آن

ستاره گیت هاب به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا مخازنی را که جالب یا ارزشمند می‌دانند نشانه‌گذاری کنند. برخی از دلایل باارزش بودن ‌آن‌ها عبارت است از‌ :‌

 تصدیق و شناخت

اولین و بارزترین مزیت ستاره‌های GitHub تصدیق و شناخت است. شخصی که مخزن شما را ستاره دار می‌کند، تصدیق می‌کند که کار شما ارزشمند و قابل توجه است.

استار گیت‌هاب

قرار گرفتن پروژه گیت هاب شما در معرض دید

ستاره‌های GitHub نقش اساسی در افزایش دید پروژه شما دارند. هنگامی که یک مخزن ستاره‌دار می‌شود، برای دیگران قابل مشاهده خواهد بود. قرار گرفتن در معرض دید می‌تواند منجر به افزایش فالوور گیت هاب و مشارکت بیشتر آن‌ها در پروژه‌‌های شما شود.

علاوه‌براین،GitHub  بخشی به اسم پرطرفدار‌ها یا Trending دارد که در آن پرستاره‌ترین مخازن روز، هفته یا ماه به نمایش گذاشته می‌شود. با افزایش تعداد ستاره‌های شما، شانس‌تان برای به نمایش درآمدن در این قسمت به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

اندازه گیری کیفیت پروژه

ستاره‌های GitHub می‌توانند به عنوان معیار تقریبی کیفیت و محبوبیت یک پروژه باشند. در حالی که این معیار قطعی نیست، افراد بیشتر به نرم افزارهایی که دیگران آن را ارزشمند می‌دانند اعتماد می‌کنند و آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهندج.

جذب مشارکت کنندگان

وقتی توسعه دهندگان مخزنی با تعداد ستاره قابل توجهی را می‌بینند، تمایل بیشتری به بررسی و مشارکت بالقوه در پروژه دارند.

ایجاد فرصت‌ همکاری

همانطور که پروژه شما محبوبیت پیدا می‌کند، ممکن است درخواست‌های همکاری، پیشنهادات شغلی یا دعوت نامه‌هایی برای سخنرانی در کنفرانس‌ها یا رویدادها دریافت کنید. علاوه‌براین، داشتن یک مخزن با ستاره می‌تواند به شما کمک کند با توسعه دهندگان همفکر ارتباط برقرار کنید و روابط حرفه‌ای و کاری ارزشمندی را ایجاد کنید.

فورک گیت هاب چیست؟

فورک کردن یک مخزن به این معنی است که شما یک کپی از مخزن را در یک سرویس میزبانی گیت به عنوان مثال Github، Gitlab، Bitbucket  ایجاد می‌کنید؛ بدون اینکه به آن پیوند داده شود.

هر کسی می‌تواند یک مخزن عمومی را فورک کند. فورک گیت هاب، یک کپی مستقل جدید از یک مخزن (یکسان با نسخه اصلی) است.

هنگامی که یک مخزن را فورک می‌کنید، کنترل کاملی بر فورک دارید و می‌توانید تغییراتی را در فورک ایجاد کنید. با این حال نمی‌توانید بدون تایید درخواست ادغام یا  Mergeتغییرات را در مخزن اصلی اعمال کنید.

Forking  اغلب برای اجرای آزمایش‌ها بدون خطر تأثیرگذاری بر مخزن اصلی یا هنگام همکاری با یک پروژه متن باز استفاده می‌شود.

تغییرات یک فورک با استفاده از درخواست‌های Pull ارسال می‌شود. تا پس از بررسی و تایید صاحب مخزن اصلی، این تغییرات را با صلاح دید خود در پروژه اصلی اعمال کند.

راه‌‌های به دست آوردن ستاره‌ و افزایش فالوور گیت هاب برای پروژه‌های متن باز

۱.اهمیت Readme را در نظر بگیرید

Readme اولین چیزی است که بازدید کننده از مخزن شما می‌بیند و وجود آن می‌تواند به راحتی باعث جذب افراد و افزایش فالوور‌ گیت هاب شما باشد.

۲. در گروه‌های توسعه دهندگان نرم‌افزار فعال باشید

گروه‌های زیادی در Reddit و Discord و دیگر پلتفرم‌‌ها هستند که معمولاً توسعه‌دهندگان بسیاری در آن‌ها حضور دارند. در این جوامع فعالیت کنید بدون اینکه این فعالیت را با هدف تبلیغ کار خود جلوه دهید. سعی کنید در بحث‌های مرتبط مشارکت داشته باشید. این کار به سرعت می‌تواند موجب افزایش فالوور گیت هاب شما شود.

۴. مخازن پرطرفدار یا Trending در GitHub

اگر به لیست مخازن پرطرفدارگیت هاب وارد شوید، مخزن شما بسیار بیشتر دیده می‌شود. لیست‌های پرطرفدار برای زبان‌های برنامه نویسی خاص نیز وجود دارد. بسیاری از ربات‌های توییتر و ابزارهای دیگر هر زمان که مخزن جدیدی وجود داشته باشد که به لیست پرطرفدار راه یافته است، به توسعه‌دهندگان اطلاع می‌دهند. این‌ کار باعث می‌شود آن‌ها به سمت مخزن شما هدایت شوند و این فرایند،‌ ذره ذره باعث افزایش فالوور گیت هاب شما خواهد شد.

۵. خودتان یک گروه یا انجمن ایجاد کنید

انجمن یا گروهی را در Discord یا Slack برای فالوور‌ها و مشارکت‌کنندگان خود راه‌اندازی کنید. اگر انجمن فعالی وجود داشته باشد، پست‌ها و اطلاعیه‌های آینده شما دسترسی و بازدید بیشتری خواهند داشت. از پلتفرم‌های کمتر شناخته‌شده برای ایجاد انجمن خود استفاده نکنید، زیرا پیوستن فرد به انجمن یک گام اضافی را می‌طلبد و فرایند افزایش فالوور گیت هاب را برای شما زمان بر می‌کند.

۶. یک نقشه راه عمومی درست کنید

یک نقشه راه عمومی به کاربران و مشارکت کنندگان شما کمک می‌کند تا بفهمند پروژه شما به کدام سمت می‌رود و چه برنامه‌ای برای آینده دارید. ابزارهای زیادی برای ایجاد نقشه راه عمومی وجود دارد. با این وجود، در بیشتر موارد پروژه‌های موجود درGitHub برای ایجاد یک نقشه راه عمومی ساده و در عین حال مؤثر کافی است.

۷.از  توییتر غافل نشوید

مطمئن شوید که مخزن خود را در نمایه توییتر پیوند داده‌اید. فعال بودن در پست‌های مرتبط با پروژه‌های شما در توییتر می‌تواند تعداد دنبال‌کنندگان‌تان را در توییتر افزایش دهد. بنابراین، بازدیدکنندگان بیشتری به مخزن شما هدایت می‌شوند و در نتیجه موجب افزایش فالوور گیت هاب شما خواهد شد.

۸. به بازخوردها پاسخ دهید

انجمن‌های متن باز معمولا بازخورد‌های زیادی نسبت به پروژه گیت هاب شما ارائه می‌دهند. به همه این بازخوردها پاسخ دهید، زیرا آن شخص وقت ارزشمند خود را برای کمک به شما در بهبود پروژه‌تان صرف کرده است. از بازخورد منفی فرار نکنید، اگر با دیدگاه شما همسو است روی آن کار کنید. در غیر این صورت، مؤدبانه به آن بازخورد پاسخ دهید.

۹. اقدام به خرید استار گیت هاب و فالوور کنید

وب سایت‌ها و ربات‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها شما می‌توانید به خرید فالوور و ستاره برای پروفایل گیت هاب خود اقدام کنید. این کار روشی سریع برای به دست آوردن ستاره و افزایش فالوور گیت هاب است، اما نکته اینجاست که باید مبلغی را برای انجام آن پرداخت کنید.

سخن آخر

پروفایل GitHub شما یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌تواند مهارت‌های توسعه نرم افزار شما را به کارفرما‌های احتمالی نشان دهد. با کمی تلاش و به‌کارگیری موارد ارائه‌شده در این راهنما، می‌توانید به راحتی پروفایل گیت هاب را در رزومه خود به طور کاربردی قرار دهید. در این صورت، این فرصت را دارید تا به هر کارفرمایی که شما را برای شرکت خود استخدام می‌کند، نشان دهید چقدر ارزشمند هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 4 =