دسته‌ها
یوتیوب

استرایک یوتیوب چیست؟

خط‌مشی‌های یوتیوب قوانین و دستورالعمل‌هایی هستند که این پلتفرم برای سازندگان، بینندگان و تبلیغ‌کنندگان خود دارد. این قوانین جنبه‌های مختلف تولید و پخش محتوا را پوشش می‌دهند که شامل حق کپی‌برداری، اطلاعات نادرست، ایمنی کودکان، سخنان رکیک، نفرت‌پراکنی، خشونت‌آمیز و… می‌شود. در این میان اگر تولیدکنندگان محتوا یا تبلیغ‌کنندگان این خط مشی‌ها را رعایت نکنند، اخطار استرایک خواهند گرفت؛ اما استرایک یوتیوب چیست؟ و چه عواملی باعث می‌شود تا اخطار استرایک دریافت کنید؟ برای رسیدن به پاسخ تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

استرایک یوتیوب چیست؟

استرایک یوتیوب چیست؟

استرایک یوتیوب (strike YouTube) یا گرفتن اخطار استرایک در یوتیوب جریمه‌ای است که در راستای ویدیوها یا محتواهایی که قوانین و دستورالعمل‌های این پلتفرم را نقص کرده باشد، صادر می‌شود. دو نوع استرایک یوتیوب وجود دارد:

– استرایک دستورالعمل‌های انجمن (Community Guidelines strikes)

– استرایک حق کپی‌رایت (copyright strikes)

جزییات بیشتر درباره کامیونیتی گایدلاین (Community Guidelines strikes)

اخطار استرایک  مربوط به دستورالعمل‌های انجمن زمانی صادر می‌شود که محتوا توسط تیم‌های بازبینی یوتیوب یا فناوری تشخیص هوشمند به‌عنوان نامناسب، مضر یا توهین‌آمیز گزارش شود. اولین اخطار در این زمینه معمولاً یک هشدار و اخطارهای بعدی منجر به محدودیت در فعالیت‌های کانال یوتیوب مانند آپلود، پخش زنده یا نظر دادن می‌شود. دریافت سه اخطار در یک دوره 90 روزه باعث حذف دائم کانال از یوتیوب خواهد شد.

استرایک دستورالعمل‌های انجمن برای انواع محتوا در پلتفرم YouTube از جمله محتوای فهرست‌نشده و خصوصی، نظرات، لینک‌ها، پست‌های انجمن، و تصاویر کوچک اعمال می‌شود. بنابراین خواندن کامل هر خط مشی مهم است؛ زیرا این خط‌مشی‌ها برای بررسی مناسب بودن کانال برای مانیتایز یوتیوب نیز استفاده می‌شوند.

استرایک حق کپی‌رایت (copyright strikes)

اخطار استرایک  مربوط به کپی‌رایت زمانی صادر می‌شود که ویدئوها حاوی صدا یا تصاویری باشد که سازنده آن حقوق یا مجوز استفاده از آن‌ها را ندارد. این ویدئوها پس از دریافت درخواست قانون DMCA (قانون کپی رایت هزاره دیجیتال) از مالک اصلی، از یوتیوب حذف می‌شود. در اولین اخطار سازنده ویدئو باید یک دوره آموزش حق کپی‌رایت را بگذارند. در اخطارهای بعدی ویژگی‌های کانال یوتیوب محدود می‌شود و با دریافت سه استرایک یوتیوب در یک دوره 90 روزه منجر به بستن شدن کانال یوتیوب خواهد شد.

مانیتایز یوتیوب و دریافت اخطار استرایک

مانیتایز یا کسب درآمد از یوتیوب به معنای دریافت پول از ویدئوها یا کانال یوتیوب است که با پیوستن به YouTube Partner Program (YPP) و فعال کردن ویژگی‌های مختلف مانند تبلیغات، سابسکرایب یوتیوب، کامنت گذاشتن و موارد دیگر منجر به کسب درآمد می‌شود.

کسب درامد خود به تنهایی منجر به دریافت اخطار استرایک نمی‌شود، بلکه عدم پایبندی به خط‌مشی‌های یوتیوب است که منجر به دریافت این اخطار خواهد شد.

در واقع شما در ابتدا برای مانیتایز یوتیوب باید برخی از شرایط و خط‌مشی‌های این پلتفرم شامل دستورالعمل‌های انجمن، شرایط خدمات و خط‌مشی‌های برنامه Google AdSense  را قبول کنید، در صورت نقص این قوانین کانال یوتیوب اخطار دریافت می‌کند و در صورت تکرار با جریمه و بستن شدن کانال مواجه خواهید شد.  

چگونه می توانم از دریافت اخطار استرایک  در YouTube جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از دریافت اخطار استرایک در یوتیوب علاوه بر رعایت خط‌مشی‌های این پلتفرم در کانال یوتیوب باید نکات زیر را نیز همیشه رعایت کنید.

– همیشه فقط محتوایی را بارگذاری کنید که خودتان ایجاد کرده‌اید یا مجوز استفاده از صوت، تصویر یا ویدئو دیگران را دارید. استفاده از صدا، تصویر یا ویدئو دیگران بدون رضایت یا ذکر منبع منجر به استرایک یوتیوب می‌شود.

– دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب را دنبال کنید، که قوانینی برای نحوه رفتار در این پلتفرم است. محتواهای نامناسب، مضر، توهین‌آمیز، نفرت‌انگیز، خشونت‌آمیز، جنسی یا گمراه‌کننده را هرگز آپلود نکنید.

–  قبل از آپلود محتوا، ویدیوهای خود را بررسی کنید و هرگونه تخلف احتمالی را حذف کنید. می‌توانید از ابزارهای یوتیوب مانند کتابخانه صوتی، ویرایشگر ویدیو و یا شناسه محتوا برای کمک به رفع هرگونه تخلف احتمالی استفاده کنید.

– اگر اخطاری دریافت کردید، آن را نادیده نگیرید. می‌توانید آن را بپذیرید، اعتراض کنید و یا درخواست تجدیدنظر بدهید

چگونه درخواست تجدیدنظر برای اخطار استرایک یوتیوب بدهم؟

اگر فکر می‌کنید که محتوای شما دستورالعمل‌های انجمن را نقض نکرده و اخطاری که دریافت کرده‌اید اشتباه است، می‌توانید نسبت به این تصمیم اعتراض کنید. برای این‌کار مراحل زیر را انجام دهید.

1. به داشبور خود در YouTube Studio بروید.

2. کارت تخلفات کانال (Channel violations) را انتخاب کنید.

3. گزینه APPEAL را انتخاب کنید تا تجدیدنظر ارسال شود.

توجه داشته باشید که حذف ویدئو اخطار را برطرف نمی‌کند. اگر ویدئو خود را حذف کنید اخطار در کانال شما باقی می‌ماند اما دیگر نمی‌توانید درخواست تجدیدنظر بدهید.

همچنین برای ویدیوهایی که بدون اخطار در کانال یوتیوب حذف شده‌اند، برای درخواست تجدیدنظر باید مراحل زیر را طی کنید:

1. وارد YouTube Studio شوید.

2. از منوی سمت چپ Content را انتخاب کنید.

3. به ویدیویی که می‌خواهید برای آن درخواست تجدیدنظر بدهید، بروید.

4. در زیر ستون Restrictions  روی درخواست تجدیدنظر (Appeal) کلیک کنید.

5. دلیل درخواست تجدیدنظر خود را تایپ کرده و سپس روی گزینه Submit کلیک کنید.

پس از ارسال درخواست تجدیدنظر، ایمیلی از یوتیوب دریافت می‌کنید که نتیجه درخواست را به شما اطلاع می‌دهد. اگر محتوا شما اشتباهاً اخطار گرفته یا از کانال یوتیوب حذف شده ویدئو دوباره برگشت داده می‌شود و اخطار پاک خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =