دسته‌ها
توییتر یوتیوب

آموزش مسدود کردن تبلیغات با استفاده از ادبلاکر

اکثر تبلیغاتی که در دنیای مجازی و به‌خصوص در وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، تأثیری جز ایجاد مزاحمت برای کاربران ندارند. این تبلیغات از جمله ویدئوها و تبلیغاتی که باید تا انتها مشاهده شوند یا پیام‌هایی که مدام در صفحه‌های مختلف باز می‌شوند، حتی در بسیاری از موارد می‌توانند آزاردهنده باشند. به همین دلیل ابزارها و روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از آن‌ها رواج پیدا کرده‌اند. اغلب کاربرانی که از دیدن تبلیغات مختلف، تکراری و حتی دروغین خسته شده‌اند، با استفاده از این روش‌های مسدود کردن تبلیغات از نمایش آن‌ها در مرورگر خود جلوگیری می‌کنند.

مسدود کردن تبلیغات اینترنتی (ادبلاکر)

در نتیجه اگر شما هم از دیدن تبلیغات آزاردهنده خسته شده‌اید و می‌خواهید نمایش آن‌ها را متوقف کنید تا به‌آسانی از فضای وب لذت ببرید، مسدود کردن تبلیغات با استفاده از ادبلاکر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته اگر نمی‌دانید که ادبلاکر چیست یا از کدام افزونه ادبلاکر باید استفاده کنید و این کار چه مزایا و معایبی دارد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ادبلاکر چیست

به طور خلاصه ادبلاکر یا Ad-Blocker به اپلیکیشن، نرم‌افزار یا افزونه‌ای گفته می‌شود که با استفاده از آن امکان مسدود کردن تبلیغات فراهم می‌شود. در واقع این نوع برنامه به‌عنوان نوعی افزونه به مرورگر افراد اضافه شده و از نمایش تبلیغات جلوگیری می‌کند و می‌توان گفت به‌گونه‌ای تبلیغات را دور می‌زند.

امروزه که تقریباً تمامی سایت‌ها به میزان کم و زیادی تبلیغات مختلف را نشان می‌دهند، استفاده از ادبلاکر می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. برای مثال در هنگام استفاده از سایت‌های خارجی یوتیوب دانلودر، پاپ آپ‌های گوناگونی با هر کلیک ظاهر شده و کل صفحه را پوشش می‌دهند. اغلب این نوع پاپ آپ‌ها از نوع محتوای زرد هستند و البته پیدا کردن علامت کوچک بستن تبلیغ هم به‌سختی انجام می‌شود. در نتیجه ادبلاکر افزونه‌ای است که می‌تواند از این دردسرها جلوگیری کند.

انواع ادبلاکر

بسیاری از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های رایج، به‌خصوص نمونه‌های رایگان، به تبلیغات وابسته هستند. این تبلیغات می‌توانند شامل ویدئوها، پاپ آپ‌ها، پیام تبلیغاتی و غیره باشند. البته در مجموع منظور از مسدود کردن تبلیغات با استفاده از ادبلاکر بیشتر تبلیغات از نوع پاپ آپ است چراکه در هنگام وب‌گردی به طور ناگهانی در صفحه ظاهر شده و بستن آن‌ها هم به‌راحتی انجام نمی‌شود.

در این راستا اهمیت استفاده از ادبلاکر مناسب مشخص می‌شود و از آنجایی که انواعی از آن برای ویندوز، اندروید و افزونه‌های مرورگرهای گوناگون رواج پیدا کرده‌اند، باید در انتخاب خود دقت زیادی به خرج داد. به طور کلی استفاده از افزونه برای مرورگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است اما علاوه بر معرفی افزونه ادبلاکر، اپلیکیشن مخصوص هم معرفی خواهیم کرد.

افزونه مرورگر

اگر در هنگام وب‌گردی با لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود با هر ویندوز یا مرورگر خاصی مدام با تبلیغات گسترده و آزاردهنده مواجه می‌شوید، باید از افرونه مرورگر استفاده کنید. در مجموع این افزونه‌ها دارای نسخه‌های مختلفی هستند که اغلب تنها از مرورگرهای معروفی نظیر کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌کنند.

از این رو باید افزونه مخصوص هر مرورگر را به‌صورت جداگانه دانلود و استفاده کرد. از جهتی هم نباید هر گونه برنامه مسدود کردن تبلیغات را بدون تحقیق و اطلاعات کافی یا از منابع غیرمعتبر دانلود کرد چراکه امکان دسترسی به اطلاعات دستگاه توسط این گونه نرم‌افزار‌ها وجود دارد.

همچنین بسیاری از افزونه‌های ادبلاکر دو کاره هستند. به این معنا که علاوه‌بر جلوگیری از نمایش تبلیغات، به‌عنوان یک وی‌پی‌ان یا VPN هم کار می‌کنند. با افزودن چنین ابزارهایی به مرورگر کامپیوتر می‌توان به‌راحتی و بدون دردسر از یوتیوب و سایر بسترهای مشابه استفاده کرد.

افزونه کروم

1.       TotalAdblock: اگر به دنبال یک افزونه کروم برای مسدود کردن تبلیغات می‌گردید که تنها با یک کلیک و به‌سادگی انواعی از تبلیغات را از بین ببرد و از جهتی امنیت وب‌گردی شما را افزایش دهد، می‌توانید TotalAdblock را دانلود و استفاده کنید.

افزونه کروم TotalAdBlock

2.       AdBlock: این افزونه با شعار زمانی که AdBlock روشن است، تبلیغات خاموش هستند، از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. با استفاده از آن می‌توانید از نمایش انواعی از بنرها و پاپ ‌آپ‌ها جلوگیری کنید و سرعت وب‌گردی خود را افزایش دهید.

3.       AdBlock Plus: استفاده از این ادبلاکر را می‌توان به‌عنوان یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین روش‌ها جهت مسدود کردن تبلیغات دانست. با اضافه کردن آن به مرورگر کلیه پاپ آپ‌ها و تبلیغات مسدود خواهند شد و امکان خارج کردن برخی از وب‌سایت‌ها از حالت بلاک هم وجود دارد.

4.       AdGaurd: این افرونه کروم یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از نمایش انواعی از تبلیغات است که علاوه‌بر افزونه، در محصولات نرم‌افزاری مختلفی به‌عنوان ادبلاکر اندروید، مک، ویندوز و غیره عرضه شده است. البته برخلاف سایر نمونه‌های مذکور، AdGaurd در کلیه امکانات خود رایگان نیست.

5.       AdLock: این افزونه یکی از افزونه‌های رایگان کروم برای مسدود کردن تبلیغات به شمار می‌رود که تمامی نمونه‌های پاپ آپ و تبلیغات آزاردهنده را مسدود می‌کند. البته با استفاده از آن برخلاف AdBlock Plus  امکان خارج کردن سایت‌های دلخواه از حالت بلاک وجود ندارد.

افزونه فایرفاکس

در مجموع اغلب نمونه‌های مذکور برای مرورگرهای معروفی نظیر کروم، فایرفاکس و اپرا مناسب هستند. با این وجود به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های افزونه فایرفاکس و حتی سایر مرورگرهای رایج، می‌توان AdBlock Plus  را معرفی کرد. این افزونه قابلیت‌های منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از جهتی خدمات آن هم رایگان هستند. به این ترتیب استفاده از آن به کلیه کاربران پیشنهاد می‌شود.

اپلیکیشن

نمایش تبلیغات پاپ آپ تنها با استفاده از مرورگرهای ویندوز در کامپیوتر و لپ‌تاپ اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از کاربران اندروید هم از آن شاکی هستند. پس بالطبع به دانلود اپلیکیشن ادبلاکر نیاز خواهند داشت. خوشبختانه از میان افزونه‌ها و ابزارهای مطرح‌شده، دو افزونه AdBlock Plus و AdGaurd دارای نسخه‌های مناسب و سازگار با اندروید هم هستند. در نتیجه با فعال کردن هر یک از این نرم‌افزار‌ها می‌توان به‌راحتی ترافیک وب‌سایت‌ها را از لحاظ نمایش تبلیغات فیلتر کرد و به مسدود کردن تبلیغات دست یافت.

مزایا و معایب مسدود کردن تبلیغات

بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن آنکه مسدود کردن تبلیغات چه نوع تأثیرات مثبت و منفی می‌تواند بر تجربه وب‌گردی آن‌ها داشته باشد، به سراغ دانلود ادبلاکر می‌روند. در واقع استفاده از این نوع ابزارها مانند هر ابزار دیگری می‌تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد و در هنگام دانلود و استفاده از آن‌ها تنها نباید یک طرف قضیه را دید. در نتیجه اطلاع از مزایا و معایب استفاده از ادبلاکر برای همه کاربران ویندوز، اندروید و غیره ضروری است.

مزایای استفاده از ادبلاکر

به طور کلی استفاده از ادبلاکر می‌تواند مزایا و فواید مهمی را برای کاربران به دنبال داشته باشد و همین مسئله باعث شده است تا روزبه‌روز افراد بیشتری به دنبال دانلود و استفاده از افزونه‌های مربوطه باشند. در مجموع مهمترین مزایای آن به این شرح هستند:

1.       وب‌گردی آسان‌تر: بسیاری از افراد با اهداف کاری، سرگرمی، آموزشی و غیره زمان زیادی را صرف وب‌گردی می‌کنند. زمانی که تبلیغات و پاپ آپ‌های مختلف سد راه آن‌ها شود، این کار برای آن‌ها مشکل خواهد شد. با استفاده از ادبلاکر مناسب می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.

2.       وب‌گردی سریع‌تر: نمایش بنرها، تبلیغات و پاپ آپ‌های متعدد می‌تواند موجب کاهش سرعت سایت و سرعت وب‌گردی شود. در نتیجه با استفاده از افزونه ادبلاکر می‌توان وب‌گردی بهتر و سریع‌تری را تجربه کرد.

3.       مسدود کردن تبلیغات نامناسب: نمی‌توان تمامی تبلیغاتی را که در بستر وب پخش می‌شوند، به‌عنوان تبلیغات باکیفیت، کاربردی و مفید دانست. بسیاری از آن‌ها دارای محتوای زرد و محتوای نامناسبی هستند که البته ادبلاکر کلیه آن‌ها را مسدود می‌کند.

معایب استفاده از ادبلاکر

با وجود اینکه استفاده از ادبلاکر مجموعاً تجربه وب‌گردی و فعالیت در یوتیوب را بهبود چشمگیری می‌بخشد اما معایبی هم دارد. به این ترتیب پیش از دانلود و استفاده از افزونه کروم یا سایر افزونه‌ها باید از این معایب اطلاع داشت.

1.       بستن تبلیغات مفید: اغلب کاربران به دنبال مسدود کردن تبلیغات با محتواهای زرد و تکراری یا پاپ آپ‌ها هستند. استفاده از ادبلاکرها تنها این تبلیغات را مسدود نمی‌کند و از نمایش کلیه آن‌ها، حتی مواردی که ممکن است مفید باشند، جلوگیری می‌کند.

افزونه ادبلاکر مرورگر

2.       نشان ندادن کلیه نتایج: بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ادبلاکر می‌تواند در نمایش نتایج جستجو در گوگل هم تأثیر بگذارد. برای مثال تعدادی از سایت‌های پیشنهادی گوگل با استفاده از این ابزارها نمایش داده نمی‌شوند.

3.       آسیب به تولید محتوا: همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها با خدمات رایگان، درآمد اصلی خود را از طریق تبلیغات به دست می‌آورند. استفاده از برنامه‌ها و افزونه‌های مخصوص مسدود کردن تبلیغات به معنای کاهش میزان مخاطب برای محتواهای تبلیغاتی آن‌ها است که بالطبع به کاهش درآمد و آسیب به آن‌ها منتهی می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از ادبلاکر برای جلوگیری از نمایش تبلیغات و پاپ آپ می‌تواند بهترین راه‌حل برای خلاص شدن از شر تبلیغات آزاردهنده وب‌سایت‌ها و یوتیوب باشد. با این کار امکان افزایش سرعت وب‌گردی وجود دارد و سایت‌های مختلف بدون تبلیغ و با سرعت بیشتری باز خواهند شد. با این حال باید پیش از استفاده از این گونه ابزارها تمامی جوانب را در نظر گرفت. برای مثال اغلب افزونه‌های ادبلاکر کلیه تبلیغات خوب و بد را در کنار یکدیگر مسدود می‌کنند. همچنین بسیاری از آن‌ها قابل اعتماد نیستند. پس در نهایت در صورت نیاز تنها باید افزونه‌ها یا اپلیکیشن‌های معتبر را دانلود و استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =