دسته‌ها
یوتیوب

چگونه سابسکرایب یوتیوب وفادار داشته باشیم؟

تقریباً برای همه افراد دارای کانال یوتیوب پیش آمده که پس از سعی و تلاش بسیار برای افزایش سابسکرایب یوتیوب، به طور ناگهانی یا در زمانی کوتاه دچار ریزش سابسکرایب یا همان از دست دادن دنبال‌کنندگان شوند. در واقع به همان اندازه که کاربر در راستای جذب هر یک مخاطب تلاش می‌کند، از طرفی دیگر سایر مخاطبین خود را از دست می‌دهد. این مسئله تقریباً همیشه و برای همه افراد می‌تواند به میزان کمی اتفاق افتد و در گذر زمان تعدادی از مخاطبین از دست می‌روند و افراد دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند. با این حال برای تعدادی از کانال‌های خاص به دلیل عدم رعایت نکات مهم بیشتر از بقیه اتفاق می‌افتد. اگر شما هم این مسئله را تجربه کرده‌اید و کسب درآمد یوتیوب شما را با مشکل مواجه کرده، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

دلایل ریزش سابسکرایب یوتیوب

کارهای مختلفی می‌توانند باعث شوند که سابسکرایبر ریزش پیدا کند یا سابسکرایب یوتیوب شما کاهش پیدا کند. در این صورت به هر اندازه‌ای هم که در راستای جذب مجدد و افزایش سابسکرایب تلاش کنید، مجدّداً آن‌ها را از دست خواهید داد مگر اینکه ببینید مشکل از کجاست و آن را برطرف کنید.

1.       حذف کاربران غیرفعال یوتیوب: یکی از دلایلی که ممکن است باعث ریزش بیشتر در کانال‌های ایرانی نسبت به خارجی شود، عدم استفاده از یک لوکیشن خاص توسط مخاطبین است. در واقع از آنجایی که سابسکرایبرهای ایرانی همواره برای فعالیت در این پلتفرم از ابزارهای مربوط به دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند و به طور مداوم IP آن‌ها تغییر می‌کند، یوتیوب آن‌ها را به‌عنوان کاربران فیک، ربات یا غیرفعال شناسایی کرده و حذف می‌کند. به این ترتیب شما ریزش سابسکرایب را تجربه می‌کنید. البته در بعضی موارد هم خود کاربران در مدت زمان زیادی هیچ فعالیتی در این پلتفرم ندارند و به این ترتیب حذف می‌شوند.

2.       تولید محتوای تکراری: اگرچه انتخاب یک موضوع خاص برای تولید محتوا در یوتیوب دارای اهمیت زیادی است و موجب جذب سابسکرایب رایگان یوتیوب می‌شود، اما تکراری و خسته‌کننده بودن آن هم می‌تواند مخاطبین را فراری دهد. اگر می‌خواهید در این زمینه خلاق باشید و مخاطبین خود را به‌صورت وفادار حفظ کنید، تولید محتوا را در زمینه مهارت خود دنبال کنید اما در عین حال کمی خلاقیت، پیشرفت و حتی چالش و ترندهای جدید را به‌عنوان چاشنی اضافه کنید.

3.       فعالیت محدود و کم: یکی دیگر از دلایلی که موجب از دست دادن سابسکرایب یوتیوب می‌شود، عدم داشتن فعالیت کافی است. اگر قصدتان برای فعالیت و کسب درآمد در این پلتفرم جدی است، باید فعالیت کافی داشته باشید. برای مثال در ساعات مشخص و به‌صورت مداوم پست‌ها و ویدئوهای کوتاه جدید بگذارید. به این ترتیب حتی موجب افزایش واچ تایم هم خواهید شد.

4.       فعالیت نامنظم: این مورد می‌تواند از دیگر دلایل مهم نتیجه ندادن تلاش‌های شما باشد. برای مثال اگر در روزها و زمان‌های خاصی دارای فعالیت زیادی باشید و توجه مخاطبین را جلب کنید اما به طور ناگهانی چند روز فعالیت نداشته باشید و محتوایی بارگزاری نکنید، موجب ریزش سابسکرایب یوتیوب خواهید شد. در نتیجه به داشتن تقویم محتوایی یا بارگزاری محتوا در زمان‌های مشخص و به‌صورت مرتب و منظم نیاز است تا علاوه‌بر از دست ندادن دنبال‌کنندگان کانال خود، سابسکرایب وفادار یوتیوب هم داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که همیشه هم تنها این موارد موجب ریزش فالوور و سابسکرایبر نمی‌شوند. در بعضی موارد ممکن است حتی مشکل از کانال شما نباشد و برای مثال علایق خود مخاطبین نسبت به محتواهای کانال از بین برود و به زمینه دیگری علاقه پیدا کنند. پس با توجه به این مسئله، همیشه مقدار کمی ریزش و از دست دادن فالوور را تجربه خواهید کرد و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این حال با تعدادی ترفند و عدم انجام بعضی از اشتباهات می‌توانید سابسکرایب یوتیوب وفادار داشته باشید و میزان ریزش آن را تا حدود قابل‌توجهی کاهش دهید یا حتی موجب افزایش هم بشوید.

جلوگیری از ریزش سابسکرایب یوتیوب

همان‌طور که گفته شد، وجود کمی ریزش برای هر کانال و حتی کانال‌های معروف و میلیونی طبیعی است. با این حال برای بعضی از افراد بیشتر رخ می‌دهد که اغلب به دلیل انجام تعدادی اشتباه است. به همین دلیل در این قسمت ۵ راه‌حل اساسی را به منظور داشتن سابسکرایب یوتیوب وفادار و کاهش میزان ریزش جمع‌آوری کرده‌ایم.

1. یک زمینه خاص برای فعالیت خود مشخص کنید.

ممکن است فعالیت پراکنده و انتشار تصاویر، ویدئو و محتوا از موضوعات گوناگون برای عده کمی از مخاطبین جذاب باشد اما اغلب کاربران به کانال‌هایی که در زمینه خاصی فعالیت دارند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. برای مثال اگر کاربری به یادگیری برنامه‌نویسی علاقه داشته باشد، آن را در یوتیوب جستجو می‌کند و به دنبال کانالی با محتوای مربوطه می‌گردد. در نتیجه اگر در کانال یوتیوب شما یک محتوا در خصوص برنامه‌نویسی وجود داشته باشد، محتوای دیگر در خصوص تعمیر کامپیوتر و محتوایی با موضوع و عنوان بی‌ربط دیگر، به احتمال زیاد سابسکرایب زیادی را جذب نخواهد کرد. اگر می‌خواهید سابسکرایب یوتیوب وفادار با دنبال کردن جدی داشته باشید، تولید محتوای خود را در یک زمینه به‌صورت جدی آغاز کنید.

برای مثال اگر در آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب فعالیت و مهارت دارید، همان محتوا را به‌صورت منظم و حرفه‌ای دنبال کنید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از یکنواختی و افزایش جذابیت کانال خود، هر از گاهی ویدئوهایی جالب در خصوص زبان انگلیسی و حقایق مربوط به آن منتشر کنید. در این راستا استفاده از قابلیت امکان انتشار ویدئوهای کوتاه یا همان Shorts می‌تواند کمک زیادی کند.

2.     فعال باشید.

اگرچه افزایش سابسکرایب یوتیوب و از همه مهمتر نگه داشتن آن‌ها می‌تواند گاهی کمی سخت و زمان‌بر باشد، اما ناامید نشوید و به فعالیت خود ادامه دهید. اگر فعالیت کمی داشته باشید و تنها هر از گاهی یک محتوا آپلود کنید، مشخصاً اکثر سابسکرایبرها از دنبال کردن شما و فعالیت نامنظم خسته خواهند شد. پس در ازای آن به سراغ کانال‌های رقبایی می‌روند که فعالیت بیشتری دارند.

در نتیجه نمی‌توان اهمیت فعالیت را در زمینه به دست آوردن سابسکرایب یوتیوب از نوع وفادار و بدون ریزش نادیده گرفت. حتی اگر در خصوص آموزش کار یا مهارتی فعالیت دارید، می‌توانید هر قسمت از آموزش خود را به‌صورت بخش به بخش آماده کنید و برای مثال هر روز یا یک روز در میان یک قسمت از آن را بارگزاری کنید. همچنین در کنار انجام این کار، ویدئوهای کوتاهی مرتبط با حوزه فعالیت و مهارتی خود تهیه و آپلود کنید.

3.      وضعیت یوتیوب رقبای خود را بسنجید.

در بسیاری از مواقع رقبا می‌توانند بهترین آموزگار و الگوی شما برای پیشرفت در یوتیوب و افزایش سابسکرایب یوتیوب باشند. از آن‌ها درس بگیرید و الگوی بارگزاری محتوا، نوع محتوا و تمامی موارد مشابه از جمله تعاملات سابسکرایبرها را در کانال آن‌ها بررسی کنید. البته این کار به این معنا نیست که از کارهای آن‌ها برای کپی و تولید محتوای دقیقاً مشابه استفاده کنید. بلکه می‌توانید در خصوص تولید محتوا، میزان فعالیت و امور کلی ایده بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از رقبای دارای تعداد زیادی سابسکرایب و فالوور یا حتی لایک و ویو، نتوانسته‌اند به‌صورت طبیعی این مخاطبین را جذب کنند. به عبارتی دیگر خیلی از آن‌ها به سراغ ترفندها و خدماتی نظیر خرید سابسکرایب یا حتی دریافت ویو رایگان یوتیوب از بعضی از مجموعه‌های خاص رفته‌اند. برای تشخیص آن می‌توانید به بررسی وضعیت کلی کانال رقبا بپردازید و برای مثال تعداد سابسکرایب‌ها را با تعداد لایک‌ها و بازدیدها بسنجید. در حالت طبیعی باید نوعی تعادل بین آن‌ها وجود داشته باشد.

4.      تعاملات را افزایش دهید.

شاید بتوان با کارها و ترفندهای خاص موجب جذب سابسکرایب و افزایش سابسکرایب یوتیوب شد اما نگه داشتن آن‌ها و به دست آوردن نوع وفادار کار هر کسی نیست. برای این کار در کنار افزایش فعالیت خود و بارگزاری محتواهای جذاب و گیرا باید با سابسکرایبرهای کانال تعامل داشته باشید. برای مثال تا حد ممکن و به اندازه‌ای که زمان دارید، کامنت‌های پست‌ها را بخوانید و لایک کنید یا حتی هر از گاهی بعضی را پاسخ دهید.

در ضمن در گاهی اوقات هم می‌توانید به کانال یوتیوب بعضی از سابسکرایبرهای خود سر بزنید. پست‌های آن‌ها را نگاهی بیاندازید و سپس تعدادی از آن‌ها را لایک کنید و نشان دهید که تعاملات بین شما دو طرفه است تا توجهشان جلب شود.

5.      محتوای باکیفیت تولید کنید.

زمانی که بحث کیفیت محتوا و ویدئوهای تولیدشده برای یوتیوب می‌رسد، کیفیت تصویر شامل مواردی مثل کیفیت رنگ و میزان نور اولین چیزی است که به ذهن اکثر افراد می‌رسد. درست است که این مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و زمانی که بعضی از مخاطبین بخواهند محتوای شما را از یوتیوب دانلودر دریافت کنند به کیفیت بالا نیاز خواهند داشت اما همیشه هم منظور از کیفیت تنها بهبود بخشیدن به ادیت و استفاده از دوربین حرفه‌ای نیست. بلکه منظور از کیفیت، کیفیت محتوا از لحاظ موضوع، خاص بودن لحن یا نوع بیان، استفاده از کلمات، اصول و ترفندهای مخصوص به خود است.

برای مثال اگر در زمینه آموزش مهارت خاصی نظیر موسیقی در یوتیوب فعالیت دارید، سعی کنید آموزشی کاربردی و مفید داشته باشید و در عین حال از اصول آموزشی منحصر به فرد استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید آموزش خود را تا حد امکان آسان و روان جلوه دهید تا مخاطبین با شما ارتباط بیشتری بگیرند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، شاید بتوانید با استفاده از ترفندهای خاصی نظیر خرید سابسکرایب موجب افزایش سابسکرایب یوتیوب شوید اما تنها با استفاده از مهارت خود می‌توانید آن‌ها را به سابسکرایب وفادار و پایبند تبدیل کنید. تولید محتوا را جدی بگیرید و با رعایت اصول در کنار علاقه و استعدادی که دارید، مخاطبین را نسبت به محتوا و کانال خود پایبند کنید تا میزان ریزش آن‌ها به حداقل ممکن برسد. همچنین اگر در این خصوص سؤالی دارید یا به مشکلی برخورد کرده‌اید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 10 =